Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Ministerie-Kuyper - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Ministerie-Kuyper - pagina 39

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

CONTRA zij minder onder controle staan en hun onderwijs deugdeHjk behoeft te zijn dan het openbare,

hier beteekent, dat

minder

derhalve

en tegehjkertijd wordt het door de verhoogde bijdrage mogehjk gemaakt overal kleine secte-schooltjes op te richten. Een schooltje met 25 kinderen, één onderwijzer en één lokaal zou aan de wet voldoen. Neen waarlijk, hierbij kón de linkerzijde zich niet neerleggen. Loffelijk waren haar pogingen om althans de waarborgen voor goed onderwijs te verscherpen. Het mocht niet baten. Er werd op gewezen, dat katholieke fraterscholen hun onderwijzers niet

zoodat

bezoldigen

door

de

bijdragen

die de Staat voortaan zal

meer ontvangen dan zij behoeven, waardoor dat geld zal kunnen worden gebruikt voor het bouwen van katholieke kapellen. Dat was toch niet noodig, zoo meende men. Het feit op zich zelf werd èn door den Heer Savornin Lohman geven,

scholen

die

èn van katholieke zijde door den Heer

van Wijnbergen erkend. Toch werd het amendement-BoRGESlus om te bepalen, dat de rijksbijdrage

grooter

nooit

gesubsieerde school,

bij

zou zijn dan 2/3 van de kosten der partijstemming verworpen.

Gesteld eens dat Dr. Kuyper gelijk had in zijn beweren, dat de meerdere waarborgen, die van vrijzinnige zijde werden geëischt, onnoodig waren, welke reden was er dan om zich tegen die waarborgen te verzetten, als men wist, dat daarmee de stem voor

de

wet

van althans een deel der linkerzijde, was te verkrijgen? waarborgen stelden de bijzondere school immers niet bij de openbare ten achter! Men begreep het al te zeer: met die waarDie

borgen had de bijzondere school nog niet genoeg kansen in haar met de openbare, en zou men de vervanging van openbaar onderwijs door bijzonder wellicht hier en daar niet concurrentie

be-

reiken.

Indien

ooit krachtige

waarborgen voor deugdelijk maatschappelijk onderwijs aan de bijzondere scholen moesten worden gesteld, dan was het bij deze wet. Want terwijl tot nog toe de bijzondere

school

in

haar leerstof en eischen zich onwillekeurig

moest richten naar het nog steeds bloeiende openbaar onderwijs, zal deze wet den tijd doen aanbreken, waarin het bijzonder onderwijs dat openbare niet meer naar de oogen heeft te zien.

En

dat

te

bijzondere

meer,

nu

middelbaar

ook het bijzonder hooger en weldra het onderwijs

zich

een steeds grootere plaats

zullen veroveren.

En

bij

deze wet moest de behandeling van het arbeids-contract

35

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905

Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's

Het Ministerie-Kuyper - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905

Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's