Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eenige grondwaarheden van den Christelijken Godsdienst - pagina 85

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eenige grondwaarheden van den Christelijken Godsdienst - pagina 85

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET GELOOF.

75

den mensch van nature ontbreekt, maar uit het beginsel eigen gerechtigheid, om door de werken der wet gerechtvaardigd te worden, hoezeer hij ook met den mond moge belijden, dat door de werken der v/et geen vleesch bij

van

gerechtvaardigd wordt.

Op

wijze

die

Rom. 4

:

5

zegt

maar gelooft wordt

zijn

Jacobus

in

zou

men ook

Paulus

Hem,

:

verschil

en

kunnen ontdekken Immers bij

Jacobus.

„Doch degene,

die niet werkt,

den goddelooze rechtvaardigt, geloof gerekend tot rechtvaardigheid ;" terwijl zijnen brief, hoofdst. 2 24, hem schijnt tegen in

die

:

te spreken, als hij zegt

uit

Paulus

Apostelen

de

tusschen

:

„Ziet gij dan nu, dat een mensch

de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit Maar ook hier voerden de Apostelen den

het geloof?" strijd

tegen ongelijke beginselen, even als Brakel en Comrie

Paulus toch voerde, gelijk Comrie, den strijd tegen het beginsel van eigen werk, dat niet voortkwam uit het beginsel des geloofs, en moest ongelijke beginselen bestreden.

daarom

nadruk leggen op het geloof als levensberechtvaardigt voor God, zonder dat de werken der Wet daaraan iets hadden toe te voegen terwijl Jacobus den strijd voerde tegen het beginsel van hen, die de werken als vrucht van het geloof niet achtten, daar toch het geloof zonder de werken dood is, en het geen goede boom is, die geen goede vrucht draagt waarom gelijk Brakel, noodzakelijk meer bepaald het geloof hij,

ginsel,

allen

dat

alleen

;

;

moest beschouwen in deszelfs vrucht, ter onderscheiding van het oprechte geloof, dat zich kenmerkt uit de werken, en het schijngeloof dat de werken niet heeft. Met het oog nu op de onderscheidene oogmerken, die ook Brakel en Comrie bij hunne beschouwing over het geloof hadden, kan tusschen hen beiden evenmin eenig verschil gevonden worden, als tusschen de Apostelen Paulus ,

en Jacobus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1906

Abraham Kuyper Collection | 324 Pagina's

Eenige grondwaarheden van den Christelijken Godsdienst - pagina 85

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1906

Abraham Kuyper Collection | 324 Pagina's