Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bilderdijk in zijne nationale beteekenis - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bilderdijk in zijne nationale beteekenis - pagina 33

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

29

Want hier zit 't in M. H. We en

ginsel,

uit dit

op een verschil

Bij Bilderdijk

op

middenpunt, maar

in

beweegt zich

inwerkend en

alles

alles

om God

zijn"')- Hetreligieverschil dat

maar wie zoo

en

't

zijn

leven beheerschend

alle

onze jongere dichtschool riep men het

dat vervloekte, dat ergerlijke Christendom.

natuurlijk rusten,

levensbe-

opvatting van alle kunst, en zoo ook van

in

wezen der poezy.

van verlost te

in

diepgapend grondverschil volgt noodwendig even

diepgaand verschil

Christus, als het

stuiten hier

uit

„O,

:

We meenden er eindelijk

hiermee opkomt,

blij ve

hier

principieel tegenover elkander staan

moesten ook op kunstgebied wel botsen. Immers 't schoone is het Goddelijke,

wat de apostel de

schoon niet

bewuste

in

vinden,

dan

over dan in het eigen „Ik ben

een

gedachten, en 't

eigen

ik tot

blijft

en wil

't

toch ergens zijn

geen andere bewuste concentratie

er

Daar komt

ilc.

't

men dan óók geen Apollo

't

de tachtigers dan ook

bij

God, zong één hunner,

zit in

zelfvergading

wordt

noemt. Vindt ge nu dat Goddelijk

den levenden God, dan moet

concentratie

of Aphrodite meer,

toe.

7/?e/o^ês2)

binnenst van mijn

in

't

diepst van mijn

ziel ten

troon"

^).

Zoo

met voor elk nieuw dichter altoos weer het

middenpunt, zonder optrekking

in het

„verhevene",

zonder eenheid van geest. Een duizendpoot van het altoos nieuwe ik ziet ge kruipen,

maar geen

ren komt.

En

opvatting.

Dusver was het

hier

lichtstraal

nu gaapt de klove tusschen de tweeërlei kunstin elke

machtiger kunstopenbaring juist in zijn heilige

orde

zijn

de spiritus creator van

aller

con-

die eenheid van een hooger geest, die priesters en

koorknapen

inlijfde

;

ceptie. Priesteren der kunst die dienden,

hun afgod

of

van hooger die glinste-

hun God

van Boven aandreef.

en niet zich-zelven maar

verheerlijkten, en

wie altoos de geest

„Est Deus

nobis, agitante cales-

Het

in

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1906

Abraham Kuyper Collection | 96 Pagina's

Bilderdijk in zijne nationale beteekenis - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1906

Abraham Kuyper Collection | 96 Pagina's