Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eenige grondwaarheden van den Christelijken Godsdienst - pagina 213

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Eenige grondwaarheden van den Christelijken Godsdienst - pagina 213

2 minuten leestijd

DE SACRAMENTEN. Schoon men aan iemand

203

iets verzegelt,

tot versterking

kundigheden zelve onderscheiden, gelijk een daad en haar einde en gewrocht. De verzegeling is eene verklaring van de waarheid eenei" zake, maar de versterking des geloofs is het einde en de vrucht van die verklaring. Wanneer men aan iemand iets verzegelt, tot versterking ides geloofs, zoo verzegelt men geenszins het geloof zelve^ maar de zaak, die iemand gelooven zal. De Sacramenten verzegelen aan niemand dat hij gelooft, maar zij verzegelen aan hem de belofte, dat God hem de zonden vergeven heeft, opdat hij dit geloove." God de Heere verzegelt door de Sacramenten dus niet het geloof, maar de beloften van het genade-verbond aan den waren geloovige, die ze deelachtig is, gelijk van

geloof

zijn

;

nogthans

deze

zijn

waar geloovige ze deelachtig is. Echter sterken ze het niet, dan wanneer de geloovige die beloften, als hem toekomende, door het geloof omhelst en aanneemt waardoor hij in zijn gemoed verzekerd en versterkt wordt. Indien toch niet het geloof maar de beloften Gods aan de geloovigen verzegeld worden, dan kan het einde van de elk

geloof

n.1. de versterking des geloofs, niet anders dan door het geloof verkregen worden. Dat dit de bedoeling van Appelius is, blijkt ook uit hetgeen hij op blz, 383 en 384 als de „Oude leer" aanhaalt,

verzegeling,

hij

zegt

bilofte

van

als

wien

het

„De beteekende zaak des Avondmaals

:

het

Avondmaal

voor hem,

in

aan

Evangelie, is

dien

ingesteld,

zijne plaats,

is

dischgenoot,

gedaan,

dat

de voor

is

Christus

gestorven, en hem, met zijn

gekruist lichaam en vergoten bloed, zoo zekerlijk ten eeu-

wigen leven wordt,

zal spijzen, als hij

welke

belofte

de

daar aan die

tafel gespijsd

door een waar= omhelst en aan=

dischgenoot

achtig geloof

voor zich zelven wordt hier het wederzijdsch dadelijk verbond der genade beteekend en verzegeld. Dat het onderscheid tusschen het Woord en de Sacramenten o.a. ook hierin gelegen is, dat het Woord voor

neemt:

allen

en

gegeven

alzoo

is,

terwijl

de

Sacramenten alleen voor de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1906

Abraham Kuyper Collection | 324 Pagina's

Eenige grondwaarheden van den Christelijken Godsdienst - pagina 213

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1906

Abraham Kuyper Collection | 324 Pagina's

PDF Bekijken