Om de oude wereldzee - pagina 190
I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.
DE ZIGEUNERS.
174 geestenrijk
beheerscht,
om
daarbij ook, ter verklaring te
doen opkomen.
Al
is
de Godsidée wakker te doen worden, eu
van de booze geesten, de idéé van Satan het nu, dat evenals
nog aan het animisme hangen, zoo ook
bij
bij
alle volkeren, die
de Zigeuners, die Geest
op den achtergrond treedt voor het geestenheir zelf, toch vereeren zij een Hoogste wezen onder den naam van Baro Devla, der
geesten
en daartegenover staat dan Benff als Satan. Gewoonlijk echter koesteren ze voor Devla niet dan angst en vreeze, en voelen ze zich meer op
hun gemak met de onder hem staande geesten, die als minder groot en machtig, hun minder verschrikkelijk voorkomen. Tegen de kwade geesten bezitten ze toovermiddelen, en de goede geesten helpen hen bij
den
strijd
Tegenover Baro Devla voelen ze
tegen de daemonen.
zich machteloos, en
onderwerpen zich moedeloos aan het
lot,
dat
hij
over hen beschikt.
Ze denken zich Devla als in den hemel zetelend in een prachtig paleis, en van uit die hemelwoning heeft hij de wereld geschapen. Eerst was er niets dan water. Uit de diepte van het water heeft Devla toen het zand naar boven gebracht, en dit was de aarde, en op die aarde vielen de menschen uit een boom neer. geschapen wereld strekt tot aan de maan. Hoogerop flikkerlicht.
De wereld was toen met den hemel
menschenpaar had
vijf
Deze aldus is
niets
dan
één, en het eerste
zonen, den zonkoning, den maankoning, den
vuurkoning, den windkoning, en den nevelkoning.
Hun leven was een
leven van één weelde en geluk, en dit duurde totdat de geestenwereld hier binnendrong, en daar er veel meer booze dan goede geesten
kwamen, ging hiermee het een leven in
lijden
paradijs te loor, sloop de
en ellende. Toch
is
Dood
in,
en begon
deze geheele voorsteUing blijkbaar
onder den invloed van Parsische en Semitische begrippen opgesierd. Aan zichzelf overgelaten, trekt de Zigeuner al zijn religieuse verbeeldingskracht altoos weer op de goede en booze geesten saam en het is uit de ;
bemoeiing met hun
heir, dat alle religieuse actie bij
hem
is
opgekomen.
Ze nemen toch aan, dat deze geesten met menschen en dieren in een bepaalde verbinding kunnen treden, en dat ze aan de wezens, op wie ze op bijzondere wijze inwerken, eigenaardige krachten meêdeelen, een geheimzinnige wetenschap verstrekken, en een blik gunnen achter den sluier, die voor de in welke ze zich
weten
te nestelen of
gewone menschen de toekomst
verbergt.
Doch naast deze inwerking
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's