Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 190

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 190

I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE ZIGEUNERS.

174 geestenrijk

beheerscht,

om

daarbij ook, ter verklaring te

doen opkomen.

Al

is

de Godsidée wakker te doen worden, eu

van de booze geesten, de idéé van Satan het nu, dat evenals

nog aan het animisme hangen, zoo ook

bij

bij

alle volkeren, die

de Zigeuners, die Geest

op den achtergrond treedt voor het geestenheir zelf, toch vereeren zij een Hoogste wezen onder den naam van Baro Devla, der

geesten

en daartegenover staat dan Benff als Satan. Gewoonlijk echter koesteren ze voor Devla niet dan angst en vreeze, en voelen ze zich meer op

hun gemak met de onder hem staande geesten, die als minder groot en machtig, hun minder verschrikkelijk voorkomen. Tegen de kwade geesten bezitten ze toovermiddelen, en de goede geesten helpen hen bij

den

strijd

Tegenover Baro Devla voelen ze

tegen de daemonen.

zich machteloos, en

onderwerpen zich moedeloos aan het

lot,

dat

hij

over hen beschikt.

Ze denken zich Devla als in den hemel zetelend in een prachtig paleis, en van uit die hemelwoning heeft hij de wereld geschapen. Eerst was er niets dan water. Uit de diepte van het water heeft Devla toen het zand naar boven gebracht, en dit was de aarde, en op die aarde vielen de menschen uit een boom neer. geschapen wereld strekt tot aan de maan. Hoogerop flikkerlicht.

De wereld was toen met den hemel

menschenpaar had

vijf

Deze aldus is

niets

dan

één, en het eerste

zonen, den zonkoning, den maankoning, den

vuurkoning, den windkoning, en den nevelkoning.

Hun leven was een

leven van één weelde en geluk, en dit duurde totdat de geestenwereld hier binnendrong, en daar er veel meer booze dan goede geesten

kwamen, ging hiermee het een leven in

lijden

paradijs te loor, sloop de

en ellende. Toch

is

Dood

in,

en begon

deze geheele voorsteUing blijkbaar

onder den invloed van Parsische en Semitische begrippen opgesierd. Aan zichzelf overgelaten, trekt de Zigeuner al zijn religieuse verbeeldingskracht altoos weer op de goede en booze geesten saam en het is uit de ;

bemoeiing met hun

heir, dat alle religieuse actie bij

hem

is

opgekomen.

Ze nemen toch aan, dat deze geesten met menschen en dieren in een bepaalde verbinding kunnen treden, en dat ze aan de wezens, op wie ze op bijzondere wijze inwerken, eigenaardige krachten meêdeelen, een geheimzinnige wetenschap verstrekken, en een blik gunnen achter den sluier, die voor de in welke ze zich

weten

te nestelen of

gewone menschen de toekomst

verbergt.

Doch naast deze inwerking

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 190

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's