Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De band des verbonds - pagina 80

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De band des verbonds - pagina 80

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN DE RECHTVAARDIGMAKING.

76

leven, de rijke zaligheid

nog

niet bezat.

Maar wel was hem

de mogelijkheid geopend om daartoe te geraken. Volbracht hij den eisch van het Werkverbond, dan zou die volkomene heerlijkheid, die de weelde van het Paradijs zeer verre te boven ging, als loon voor zijne verdiensten hem, en, wijl hij Bondshoofd was, niet alleen hem zelven, maar ook al zijnen nakomelingen geschonken zijn geworden. Helaas, Adam was een ontrouw Bondshoofd door moedwillige ongehoorzaamheid en door het ingeven des duivels heeft hij den eisch van Gods Wet niet volbracht, hij schond het Werkverbond, en in stee van het eeuwige leven te verdienen voor zich en zijn Bondskroost, verloor hij al wat hij bezat, werd uit het Paradijs verbannen, van den Boom des Levens weggedreven, en laadde op zich zelven en heel ;

het menschelijk geslacht een eeuwige schuld.

Waar

eeuwige ontfermingen Gods, Christus

nu, door de

Borg en Middelaar

Verbond der Genade optreedt, daar is het niet zoo, dat met het Genadeverbond het Paradijsverbond der werken w^erd afgeschaft, alsof het van nu voortaan alleen genade zou zijn voor den gevallen zondaar. Zoo is het geenszins. Reeds de gedachte van Christus' borgals

tocht

tegenover zulk

vierkant

staat

Veeleer komt

in het

eene genade-theorie.

het er op aan, in te zien, dat na en door den

van Adam een dubbel genadewerk door Christus als Bondshoofd is gewrocht. Vooreerst was daar de zware erfschuld, de eeuwige doemschuld, en zoolang die schuld het menschdom bezwaarde, was er geen sprake van, dat de rechtvaardige Rechval

ter zou

vrijspreken,

die schuld betaald,

Hij

dragen.

maar was veroordeeling

overgeleverd

op Zich

Hij

zeker.

Voor

Christus borg geworden, die schuld heeft Hij

volkomen betaald,

toe. Hij is

heeft

is

is

om

tot

om

den laatsten quadrantpenning

onze zonden, onze krankheden

genomen, onze smarten heeft Hij geonze overtredingen verwond,

om

onze

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 336 Pagina's

De band des verbonds - pagina 80

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 336 Pagina's