Wetenschappelijke bijdragen tot bevestiging der Oud-Testamentische geschiedenis - pagina 189
,,
DE ZONDVLOED EN DE OVERLEVERING. Evangelie, dat geschreven
door een Hebreër; en zoowel
is
hij
als
hadden gereeden toegang tot het Oude Testament, waaraan zij ook eerbiedig geloof hechtten en ze waren omringd door Joodsche tegenstanders, die er onmiddellijk aanmerking op zouden maken als er eenig misbruik van beteekenis van werd gemaakt. De eenige verklaring is daarom dat iedereen zoo bekend was met het gebruik van geslachtsregisters als aangevende alleen de lijnen van afkomst zonder eenig verband tot de tijdrekenkunde, dat er bij niemand eenige twijfel omtrent dit gebruik oprees. Mitsdien hebben de uitleggers hieruit te leeren zich te wachten lezers
zijn
;
,
,
,
,
om
van de Joodsche letterkunde
andere stukken
in
deze
uit
ta-
bellen tijdrekenkundige gevolgtrekkingen af te leiden.
Tot het Oude Testament
zelf
komende
een van de duidelijkste voorbeelden dat „Sebuël
over
w^as
lezen
we
Van
de
,
de
in
de zoon van Gersom schatten";
,
vinden wij onder anderen
Kron. 26
:
24,
,
wederom
en
,
waar we lezen, den zoon van Mozes overste i
in
i
Kron. 23:15 en 16
Gersom en Eliëzer. Gersom was Sebuël het hoofd." Maar
dat „de kinderen van Mozes waren
,
kinderen
van
werd door David derd jaar na Mozes' tijd Sebuël
schen Gersom en Sebuël
over ;
de
schatten
aangesteld vierhon-
zoodat er acht of tien geslachten tus-
moeten geweest zijn. Niettemin wordt tweemaal toe dezelfde uitdrukking gebezigd om de verwantschap tusschen Mozes en Gersom aan te duiden als voor die in
tot
,
tusschen Gersom en Sebuël.
—
Zoo ook geeft in Ezra 7 5 de schrijver van dit boek. ongemet volledige kennis van wat in de Kronieken vóór hem :
i
twijfeld
was
geschreven
,
het
geslachtsregister van Ezra
in
de
linie
van
Aaron maar in de lijst springt hij van Merajoth over op Azarja Kron. met weglating van zes namen, die in de parallelplaats in 6 3 14 worden opgesomd. Ook hier ware het ongerijmd te onderstellen dat zulke weglatingen uit onkunde voortsproten ,
i
:
—
,
aangezien
ze
in
het
algemeen
bij
de Joodsche lezers geen ver169
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 360 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 360 Pagina's