Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 466

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Om de oude wereldzee - pagina 466

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd

SPANJE.

428

verband hiermede was er van Christenvervolging geen sprake. Liefst zelfs zag men dat de Christenen niet overgingen, omdat dit de opbrengst van

meene verdraagzaamheid, achtergrond streng

het godsdienstig

die

Reeds

drong.

de

in

Er heerschte een

hoofdgeld slinken deed.

het

naar den

verschil

Damascus waren de Khalifs ver van

te

leer geweest,

alge-

en ook de Khalifs te Cordova waren in

De Christenen namen hiertegenover evenmin een afstootende houding aan. Men leefde in de hooge kringen saam voor weelde en winste en geleerdheid. Men huwde onder elkander, onverschillig of men Christen, Jood of Muzelman was. Te Toledo was

het minst geen Zeloten.

het bezoek aan de Synagoge

zelfs

onder de hoogere klasse der Christenen

Er heerschte een geest

een tijdlang elegante gewoonte.

als later in

de dagen der Auf klaruug, en aan de veroveraars zoowel

Joden dankten de onderscheiden dagen schitterenden echter

Juist

en staatjens een voor die

rijkjens

van de Arabische heerschappij, den Islam steeds

geest, die

deed in het Noorden allengs de oude traditiën herleven. zich

vrijer,

meer

of

aan de

bloei.

gedeeldheid

die

van den democratischen

vloeisel

als

zelfstandiger allures aan

begon

te

uit-

verzelt,

Men bewoog

nemen, en niet lang

het denkbeeld, dat vroeg of laat de Mooren weer moesten

verdreven worden, vatte in Arragon en

kwam, sprak

de eerste Cortez bijeen

Castilië post

en toen in 1480

;

deze zich dan ook

met

beslistheid

voor de herwinning der onafhankelijkheid en tegen de Mooren en Joden Eerst was dat niet zoo geweest.

uit.

die zelfs

De

eerste Christelijke vorsten

op herstel van eigen onafhankelijkheid bedacht waren, hadden het overkomen van Mooren naar hun staten aangemoedigd, het

huwelijk

tusschen

Christenen en Mooren

laten doorgaan en zoo

stil

w.

een levensrichting,

het

Mujedarisme in het leven geroepen,

die,

hoewel Christelijk in beginsel, toch de levensvormen van de

Mooren overnam, zoo bleef,

zoo

meer

politiek

in

d.

z.

in het huislijk leven als in de kunsten.

de rijken

der

dan fanatiek

Moorsche, spel.

als

Niet de

Het

van de Christenvorsten religie, schier uitsluitend

bevestiging van eigen macht was beiderzijds drijfveer. Juist dit echter

verdroot ten slotte de orthodoxe Moslim, die de Mooren uit Marokko te

hulp

riepen

om

aan dezen misstand een einde te maken.

De

Almoraviden in Marokko beschuldigden openlijk de Moorsche vorsten in Spanje van den Islam te ontwijden.

Ze

kwamen

over, verdreven

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 466

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

PDF Bekijken