Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 172

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Om de oude wereldzee - pagina 172

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd

SOEDAN.

152

tijdelijke eclips<.

men

zich

Met

gestorven

was,

men, dat de

die eclips bedoelt

en

hechtte,

maar

gestorven

die

scheen

te

aan wien

held,

zijn,

feitelijk

had teruggetrokken,

zich voor een tijd

zich voor korter of langer tijd verborgen te

niet

na

en,

hebben gehouden, vpeer

terug kon komen, weer kon verschijnen, en zijn afgebroken taak kon

Vooral de lichtzinnigheid der Omayaden te Damascus

voortzetten.

werkte

dit

geloof

Een hunner, met name Welid

de hand.

in

II,

gebruikte den Khoran als een schietschijf, en ontzag zich niet daarbij uit te

roepen: „Zeg

Allah,

dat ik ,Welid, u aan flarden geschoten heb."

kwam

gende goddeloosheid

Er moest een

o Khoran, in den dag der opstanding aan

vrij,

tijdelijke

verdonkering

Tegen zoo

ter-

het vrome gevoel in verzet.

Perzie

in

zijn ingetreden.

Het

getal der

Imams waaraan men vasthield, kon niet gebroken zijn. De Imam moest er nog wezen, al zag men hem niet. Een eclips moest hem aan het oog onttrokken hebbeu. Welhaast zou de tijd

twaalf

laatste

weer aanbreken, dat

opnieuw openbaarde.

zich

hij

Misschien

om

daarna weer te gaan schuilen maar altoos met de zekerheid dat

hij

zou terugkeeren. Die verwachte Mahdi was de eigenlijke koning van

De

Perzie. ,,

noemde

zich niet:

van den eigenlijken koning van

Slaaf

hond

Soefi-vorst

't

„Koning van

Perzie," maar:

land," of ook

:

„de wacht-

En zoo

de poorten van Ali."

sterk leefde de hoop op het weer verschijnen van den geëclipseerde, dat volgens Darmestetter, te bij

Ispahan in de koninklijke stallen een tijdlang twee prachtige paarden g'ezadeld gereed stonden, het ééne voor Jezus, en het ander voor

„Mahdi".

Het Mahdi-geloof

bij

alzoo daarin onderscheiden, dat

nieuw verwekt persoon

is,

de Sonnieten en

bij

bij

den

de Shyieten

is

de Sonnieten de Mahdi een geheel

die het einde der dingen

komt

inleiden,

het bij de Shyieten de weerverschijning inwacht van een verdwenen Godsgezant. En dus ook dit, dat de Sonna slechts één Mahdi kent, die het drama afsluit, terwijl de Shyia de mogelijkheid stelt, van een zich herhalend terugkeeren van den tijdelijk verdwenen Imam. terwijl

tijdelijk

Gelijk licht te begrijpen

is,

gegeven tot het optreden van Afrika.

De Fatimiden

in

heeft dit volksgeloof gedurig aanleiding allerlei Mahdi's,

dit

als in

Egypte en de Almohaden in Noord-Afrika zijn uit

zulk een Mahdi-verschijning opgekomen.

nisme zich met

zoowel in Azië

Eens

Mahdi-geloof vermengd, en

zelfs heeft is

in

het Rabbi-

1666 zekere Jood,

Sabbatai Levi genaamd, door de Joden uit schier alle landen als

de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 1 January 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 172

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 1 January 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

PDF Bekijken