Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 264

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Om de oude wereldzee - pagina 264

I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.

2 minuten leestijd

HET JOODSCHE PROBLEEM.

242

elke drie gedoopten. In Jassy zijn ze straks

king sterk. In Buda-Pesth

zijn ze

23

^

meer dan de

van het

totaal.

helft der bevol-

In Amsterdam,

nog 11.30^, in Berlijn slechts 4.62^. Daar nu de plattelandsbevolking minder op den voorgrond treedt, en in de groote steden zich het staatkundige leven afspeelt, gaat de indruk dien hun aantal altoos

maakt, de beteekenis van hun vpezenlijk

cijfer

vooral in het Oosten

nog verre te boven. Een stad als Warschau met een Jodenbevolking van 212,825 vertoont een bijna Joodsch type, om nu niet te spreken van steden als Berditchevp en Pinsk, vpaar ze 90 ^ sterk zijn en geheel het stadsleven beheerschen.

In

groote

tvpee

uiteen,

t.

vertakkingen

gaan de Joden, althans

in

Europa,

w. in de Jske?iazim en de Sephardim, of wat bijna hetzelfde

beteekent, in Joden van het Duitsche en van het Spaansche type, gelijk

Amsterdam, scheidenlijk vertoont. Askenazim zich

dit

nu nog

in

in Constantinopel is

afgeleid

en elders onder-

van Ashenaz, den

in de

rabbinistische letterkunde voor Duitschland aangenomen naam. Hij is genomen van Askenaz, den kleinzoon van Japheth, die genoemd vpoi'dt De naam Sephardim, genomen van het in Obadja in Genesis 10:3. VS. 20 voorkomende Sepharad^ is een naam die door de Rabbijnen is toegepast op Spanje. Askenazim nu zijn bijna alle Joden in het oosten, midden en noorden van Europa; Sephardim zijn voor een deel de Joden in

Nederland, Engeland, Constantinopel, en vooral in Tunis, Algiers

en Marokko. De eersten spreken onder elkander het Duitsch- Joodsch, de tweede het Spagnioolsch, beide meer dan een jargon en met een rijke,

eigen litteratuur. Het Spagnioolsch wijkt minder van het zuivere

Spaansch

af dan het Duitsch-Joodsch van het Duitsch.

Vooral het

Duitsch-Joodsch heeft iets plats, weinig klank, en leent zich daardoor niet

voor

Het Spagnioolsch daarentegen is rijk en Te Amsterdam uitstekend voor het dicht.

het verhevene.

welluidend, en leent zich

hadden de

uit

Portugal en Spanje derwaarts gevluchte Joden zelfs

twee Spaansche Kunst-Academies gesticht, de Academia de los Sitibundos en de Academia de los Floridos. Doch het verschil tusschen de Askenazim en de Sephardim gaat veel dieper.

vormden

De Spaansche Joden waren

aanvankelijk

voor

het

aristocraten, de

grootste

deel

een

Askenazim

proletariaat.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 264

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

PDF Bekijken