Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 43

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Om de oude wereldzee - pagina 43

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd

HET RAADSEL VAN DEN ISLAM. reeds in zijn herkomst een aanbevelingsbrief

met

29

zich, terwijl

men door

de uitdeeling van geschriften beslag op het eens veroverd terrein legt.

Toch

ook

blijft

bij

deze missie de groote aantrekkingskracht van

den Islam liggen in de voorstelling, dat wie tot den Islam overgaat, wordt opgenomen in den kring der heerschers. Het is de oud-joodsche idee van het uitverkoren volk, die, door den Islam van alle nationaal karakter ontdaan, overging in de idee der wereldbeheersching.

den Islam komt heel de wereld

om

bezitten recht en roeping,

en

er niet enkel geestelijk,

Wat

Jezus

wereld, is

bij

en de tot den Islam bekeerden

die wereldheerschappij uit te oefenen,

maar ook met het zwaard voor te „Mijn Koninkrijk

sprak:

Pilatus

tot

toe,

Aan

is

niet

strijden.

van deze

anders zouden mijne dienaren voor mij gestreden hebben,"

de Moeslim in

zijn

tegendeel verkeerd.

Hun

rijk is

van deze

wereld en ze mogen er met het zwaard voor strijden. Dit geeft een

hoog gevoel van eigenwaarde. Door tot den Islam over te gaan, wordt men ingedeeld in de aristocratie, niet van een land, maar van heel de wereld. Dit streelt den menschelijken trots, en werkt vooral op laag staande volken betooverend, en

zelfs is

het niet het minst

door deze leidende gedachte, gelijk ik hierboven uiteenzette, dat ze bij

hun optreden over het ingezonken en

dom hebben telijke

partij

begroette.

secten

gezegevierd. Daarbij niet

kwam

zelden de opdagende

innerlijk verdeelde Christen-

dat de onderliggende Chris-

Muzelmannen

als verlossers

De Byzantijnsche Staatskerk vervolgde de afwijkende

hard en heftig,

en het was aan het binnenrukken van de

Arabieren, dat deze secten de herwinnining van haar vrijheid dankten.

Zooals de Protestanten in Frankrijk de revolutie in 1789 toejuichten,

omdat

hen verlosWe van de onderdrukking der Roomsch-Kathoen evenzoo de Roomsch- Katholieken in Nederland en elders deze zelfde revolutie aanvankelijk met vreugde begroetten, omdat ze een einde maakte aan de onderdrukking, waaronder ze van ze

lieke kerk,

Protestantsche

zijde

bijna

drie

eeuwen geleden hadden, zoo ook

haalden de toenmalige onderdrukte secten niet zelden de Arabieren als

bevrijders

kwam

in,

dan ten

en maakten met hen gemeene zaak.

laatste

En

nog de indruk van het Godsoordeel, dat

diep in de Middeneeuwen ook in het Christelijk Europa, tot het rechtswezen, stand hield. in den zin,

daarbij tot

zelfs bij

Hiermee was geen fatalisme bedoeld,

waarmee de Mohammedaan

zich

onderwerpt aan

tijdelijke

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 1 January 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 43

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 1 January 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

PDF Bekijken