Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 406

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 406

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE ALGERIJNSCHE KOLONIE.

372 land in

ligt,

gekomen was.

Ook

te Djemila, te Larabese, te Cher-

en te Tebessa waren de vondsten belangrijk. Jammerlijk was, helaas, onder deze monumenten door de Vandalen eerst, en toen chell

door de Arabieren huisgehouden, en ook de Fransche regeering heeft in de eerste jaren na de bezetting nog te veel laten rooven en vernielen.

Maar thans is dit vandalisme dan toch gestuit; de musea zijn met wat men bergen kon, ruim voorzien, en de forums, de aqueducten, de tempels, de paleizen, de theaters en amphitheaters, de cisternen en triumfbogen, de graven en mausoleëeu, wier overblijfselen zijn

ongemeen rijken schat aan archeologisch materiaal op, terwijl ook de moskeeën en minarets die nog stand hielden, meer dan één merkwaardig architectonisch kunststuk te zien geven. Niet minder deed de Regeering wat in haar vermogen was, voor het De groote heirwegen, eens door de Romeinen 'aangelegd, verkeer. waaronder vooral de weg van Algiers naar Tanger beroemd was, en

uitgegraven,

leveren

een

saam 7900 kilometer lang waren, hadden niet alleen bitter geleden, maar waren zoo goed als onbegaanbaar geworden. Er bestonden, toen Frankrijk bezit van Algiers nam, zoo goed als geen bruikbare comdie

municatie wegen.

Nu

daarentegen beschikt

men

reeds over 3140 kilom

nog steeds wordt uitgebreid; en bovendien over bijna 3000 kilom. heirweg, over ruim 9000 kilom. chemins de grande communication, gelijk ze heeten, over bijna 3000 kilom. chemins d'intérêt communal, over 14,000 kilom. buurtwegen, behalve dan

spoorweg,

een

net

dat

nog enkele departementale wegen. Men komt nu overal zonder moeite heen, en de aanleg vooral van de Twëê eerste categorieën laat niets Ook voor het zeeverkeer is niets verzuimd. De te wenschen over. ]

havens van Oran, Algiers, Bone, Philippeville, Cherchell en Bougie zijn, ten koste eener uitgaaf van 158 millioen frcs., in uitnemenden staat gebracht, en dertien kleine havens zijn thans door

haardammen

en pieren in goed genaakbaren toestand. Veertien groote en drie kleinere vuurbakens worden 's nachts op de gevaarlijkste punten der kust

ontstoken,

en dertig havenlichten maken

donker toegankelijk.

de

Scheepvaart en handel hebben

havens ook er zich

bij

dan ook

op groote schaal uitgebreid. Bedroeg in 1850 de invoer niet meer dan 67 en de uitvoer nog slechts 20 millioen frcs., in 1906 waren deze cijfers geklommen tot 389 millioen frcs. voor den import en 278

voor

den export

;

en wat vooral opmerkelijk

is,

Frankrijk

zelf

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 406

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's