Onze leestafel - pagina 7
453
ONZE LEESTAFEL.
woordje tegen modern ongeloof overschiet nu dan zijn zij heelemaal Ook maken vele herhalingen en doubletten de lectuur :
thuis.
minder opwekkend,
is
't
alsof
met
er groote stukken
vrij
dorre
informatie zijn ingelascht.
Doch het belang van het boek ligt ook niet in de beschrijving van landen en volken, die velen beter kennen dan de schrijver en met artistieker oog hebben gezien. Het belang ligt in den auteur. Het boek wordt gekocht en gelezen omdat het 't boek is van dr. Kuyper. En wat de kritiek er in wenscht te vinden dat is den stempel van zijn maker, dien velen nog of weer als den „grand old man" van Nederland vereeren. Welnu die stempel staat wel op deze bladzijden, al is het in mindere mate dan velen wellicht verwachtten. De denk- en spraakgewoonten die al lang bekend zijn ontbreken niet. Hier vertoont zich wel de man die in zijn wereldsche verhoudingen zich veelal toont (om het eens op zijn manier te zeggen) „soepel en paicelijk gezind." Verder heeft de schrijver geen scherp oog voor tafereelen, :
beschrijvingen
kleur in zijn stantinopel en over. hij
Ook
Rumenië
er
oog op
heeft
hij
in
de
menschen ziel
weinig
slechts
;
men
gekeken.
alleen
Con-
Wel
hier niet vinden;
het vorstenpaar van hij van de nog warm en
verklaart
bevolking: „het gemoedsleven
klein- Aziatische
(iets bij
slaat al spoedig in rhetoriek
hij
kleine trekjes, genrestukjes zal
weinig
heeft
is
Damaskas) en
bij
is
er
maar de waarnemingen waarop die verklaring steunt dat heeft hij toch niet kunnen zien aan het onthoudt draaien der Dervischen. Ook in de ontmoeting met de Rabbijnen rijk" (p. 378),
ons;
hij
te Tiberias (p
452)
is
niet veel kleur.
in problemen, de wereld-historische
De
schrijver reist eigenlijk
problemen van onzen
tijd.
Al
massa van gegevens dient om te doen uitkomen, dat die problemen goed zijn gedocumenteerd en veelzijdig beschouwd. Doch dit is niet zoo. Ook hier is er veel meer groot-doen dan groot-zien. Want wat hij van de toestanden zegt vloeit niet uit wezenlijke kennis der historische en ethnische factoren voort, maar uit wat hij die
zelf in
73) noemt,
wat
beginsel-bluf zou kunnen aanduiden.
De
ander verband snedig „theoriën-sousa"
men minder toestanden
netjes
zijn
als
grof massief en
doctrinair
(p.
gezien.
Het
is alsof
de diepere stroom die onder de historische ontwikkeling loopt zich in theoriën en beginselen laat neerleggen en de volkerenmassa's door monotheïstische
of pantheïstisch
b.v. hoofdstuk I
polytheïstische theoriën in
Hulde aan de kranige makelij. Zie over het Aziatisch gevaar. Ik ben overtuigd dat
beweging worden gebracht.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 30 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 30 Pagina's