Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 291

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 291

I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

HET JOODSCHE PROBLEEM. Had

267

Jodendom den Chiistus als Messias aanvaard, dan zou het Jodendom geheel in het Christendom, en hiermede in de menschheid zijn opgegaan. Het zou verdwenen zijn, loopeu.

en

het toenmalige

heilige roeping om het monotheïsme kunnen vervullen. Tragisch en mystedaarom het Jodendom zich aan zijn grootsten profeet

uitverkoren

als

volk

zijn

zuiver te houden, niet hebben heeft

rieus

zonde heeft het in eigen

Die

bezondigen.

moeten

Het „Vader vergeef het hun, vpant

geboet.

lijden en ellende

ze vpeten niet vrat ze

doen", behoort daarom allereerst op het Jodendom te worden toegepast.

„Das Judenthum müsste

Vater

uns unsere Schuld,

X

Weiten,

der

Es wird uns verziehen.

verzeihen.

tum

— einmal nur — das Vaterunser beten

Tod

darf sich den

<

Muentz waagt het

^

uit

een

~~>

zijn

roeping voor de menschheid:

OC

mogelijk

r^i

menschheid, zoo

^ 2: —)

^ LU <D

in Jezus'

laat het heilig

is,

zij

ist

het. Ik

Verzeih

wie wir uuseren Schuldern uns verziehen, üas Juden-

Deun

es erfüllte". (blz. 82).

de worsteling in Gethsemané te verklaren

zelfs,

worsteling

Es

Christi verzeihen.

:

gemoed tusschen den Jood ,,

Vader,

Jodendom

ben bereid.

uw

vpille

in

hem en

geschiede! Als het

Maar wilt Gij de Uw wil geschiede. Amen." (blz. 83). triomfeeren.

Daarbij houden de „nieuwe Joden" vast aan het nomistische stand-

Van

van zonde reppen ze niet. Met de rabbinistische theologie verwerpen ook zij de erfzonde, en in het algemeen punt.

is

alle

verlossing

dieper

indringen

van satan hun vreemd

in

het wezen der zonde en in de diepten

Zelfs valt in zooverre

!

dat der Reform-Juden, dat ook

zij

hun

ideaal

saam met

Israëls roeping uitsluitend zien in

de handhaving van het monotheïsme en in verband hiermee van een hooge ethiek. Doch terwijl de Reform-Juden achten dat Israël zijn roeping vervuld zal hebben,

als

het dit monotheïsme aan de wereld

gebracht heeft en dit de volken heeft doen aannemen, zoodat daarna

de reden van

zijn

volken op te gaan,

bestaan wegvalt, en het alsdan bestemd

zijn

het

als

cultuurvolk,

hoogste

zijn

nationaal-Joodsch besef te doen

roeping vervullen kan, en steeds als getuige onder de

uitverkoren dat

in

ontwikkeling,

te voeren.

in de

moeten voortbestaan.

volken zal volk

om

leven de „nieuwe Joden" in de overtuiging, dat

het Jodendom, alleen door sterk opleven,

is

de die

Ook de Refoi:m-Juden eeren hun volk; maar in den zin van het hoogste volken moet ingaan om deze tot de het

monotheïsme niet missen kan, op

De „nieuwe Joden" daarentegen drijven hun

actie uit het

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 291

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's