Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 39

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Om de oude wereldzee - pagina 39

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd

HET RAADSEL VAN DEN ISLAM.

Dit gaf af spoedig aan de nieuwe

Arabische geleerden dier dagen.

hoogen roep. Uit

school een

naar Cairo,

om

25

alle

streken van den Islam

kwam men

de lessen dezer school te volgen, en in deneindeloozen

woordentwist tusschen Bagdad en Cairo, die twee eeuwen lang aan-

Azhar meest het hoogste en laatste woord. Aan deze verdeeldheid in den boezem van den Islam maakte eerst Salah-al-Din, gemeenlijk Saladin genoemd, na zijn verovering van bleef aan

hield,

de El

Egypte een einde. Hij begon met het gezag der Abassidische Khalifen te Bagdad weer te erkennen, en zich te voegen bij de Sonnieten.

Toch wilde jagen,

de Eg3rptische geleerden niet tegen zich in het harnas

hij

en bepaalde daarom dat de Shafeïten konden

dat voortaan ook de drie andere

Mohammedaansche

van de

zijne wijze theologie

de roep van El Azhar richtingen

alle

maar

Sonnitische scholen

Hanifieten, Malakieten en Hanbalieten in het onderwijzend

personeel zouden vertegenwoordigd

op

blijven,

zijn,

met

volle vrijheid voor elk,

en jurisprudentie te leeraren. Hierdoor ging al

hooger.

Thans kwamen de geleerden van

de gunst van Egypte

dan ook vooral van Saladin

af,

s

heerscher zoeken, en het

is

dat El Azhar het groote middelpunt

van de Islamitische wetenschap werd.

Men

onderwees er de letteren,

de theologie en de rechtsgeleerdheid, soms ook

en de natuurwetenschappen.

mathesis

om

de sterrenkunde, de

Intusschen sloot de Turksche

inbezitneming van Egypte deze eerste periode van bloei

af.

De Turken

waren door een anderen geest bezield, en hun optreden in Egypte viel bovendien saam met een natuurlijke kentering in de Arabische wetenschap. Deze wetenschap toch had welhaast haar doel volkomen bereikt. De graraaatische studiën hadden, evenals de theologische en juridische, door veel strijd

in

deze

Het

drie

verschil

en worsteling heen, allengs het onderzoek

vakken doen afsluiten. De scholastiek was voleind. van inzicht hield op. Er was op elk terrein zekere com-

munis opinio tot stand gekomen, die nu voortaan geen andere studie vereischte

van de

dan het bepleiten van het gevondene en het handliaven

traditie

op elk gebied.

eeuw de veerkracht der

Dit knakte in het midden der 16e

Islamitische wetenschap, en liet haar niet

dan een bloot conservatief karakter, dat ze nog altoos behouden heeft.

Doch

juist

als

conservatief- wetenschappelijke

macht

is

de

dan in de 17e en 18e eeuw, een wezenlijke kracht van behoud voor den Islam geworden.

Universiteit van El Azhar ook thans nog,

meer

zelfs

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 1 January 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 1 January 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

PDF Bekijken