Om de oude wereldzee - pagina 39
Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal
HET RAADSEL VAN DEN ISLAM.
Dit gaf af spoedig aan de nieuwe
Arabische geleerden dier dagen.
hoogen roep. Uit
school een
naar Cairo,
om
25
alle
streken van den Islam
kwam men
de lessen dezer school te volgen, en in deneindeloozen
woordentwist tusschen Bagdad en Cairo, die twee eeuwen lang aan-
Azhar meest het hoogste en laatste woord. Aan deze verdeeldheid in den boezem van den Islam maakte eerst Salah-al-Din, gemeenlijk Saladin genoemd, na zijn verovering van bleef aan
hield,
de El
Egypte een einde. Hij begon met het gezag der Abassidische Khalifen te Bagdad weer te erkennen, en zich te voegen bij de Sonnieten.
Toch wilde jagen,
de Eg3rptische geleerden niet tegen zich in het harnas
hij
en bepaalde daarom dat de Shafeïten konden
dat voortaan ook de drie andere
Mohammedaansche
van de
zijne wijze theologie
de roep van El Azhar richtingen
alle
maar
Sonnitische scholen
Hanifieten, Malakieten en Hanbalieten in het onderwijzend
personeel zouden vertegenwoordigd
op
blijven,
zijn,
met
volle vrijheid voor elk,
en jurisprudentie te leeraren. Hierdoor ging al
hooger.
Thans kwamen de geleerden van
de gunst van Egypte
dan ook vooral van Saladin
af,
s
heerscher zoeken, en het
is
dat El Azhar het groote middelpunt
van de Islamitische wetenschap werd.
Men
onderwees er de letteren,
de theologie en de rechtsgeleerdheid, soms ook
en de natuurwetenschappen.
mathesis
om
de sterrenkunde, de
Intusschen sloot de Turksche
inbezitneming van Egypte deze eerste periode van bloei
af.
De Turken
waren door een anderen geest bezield, en hun optreden in Egypte viel bovendien saam met een natuurlijke kentering in de Arabische wetenschap. Deze wetenschap toch had welhaast haar doel volkomen bereikt. De graraaatische studiën hadden, evenals de theologische en juridische, door veel strijd
in
deze
Het
drie
verschil
en worsteling heen, allengs het onderzoek
vakken doen afsluiten. De scholastiek was voleind. van inzicht hield op. Er was op elk terrein zekere com-
munis opinio tot stand gekomen, die nu voortaan geen andere studie vereischte
van de
dan het bepleiten van het gevondene en het handliaven
traditie
op elk gebied.
eeuw de veerkracht der
Dit knakte in het midden der 16e
Islamitische wetenschap, en liet haar niet
dan een bloot conservatief karakter, dat ze nog altoos behouden heeft.
Doch
juist
als
conservatief- wetenschappelijke
macht
is
de
dan in de 17e en 18e eeuw, een wezenlijke kracht van behoud voor den Islam geworden.
Universiteit van El Azhar ook thans nog,
meer
zelfs
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's