Om de oude wereldzee - pagina 509
I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.
HET HEILIGE LAND. meldt,
was.
dat
De
traditie
naam van den berg én van den berggod
de
Carmelus v?il,
479
dat ook Pythagoras den berg bezocht heeft, en
Vespasianus heeft er geofferd toen R. Johanan ben Zakai
Ook om het Eau
keizerstroon voorspelde. zelfs
aldus
de wereld der
in
van
drogisten geëerd.
de aandacht, toch
zijden
alle
des Carmes
hoofdroep danken aan den profeet
rug van den Karmel Dschebel
blijft
Elias,
zijn
de Karmel tot
is
al
trok de Karmel
hij
nog steeds zijn de Turken den
Nog noemen
Elia.
Mar
Maar
hem
en de Muslim trekken in
pelgrimstocht naar de heilige plek, waar ze de grot van Elia als El Chudr vereeren. Alles op den berg trekt zich dan ook
saam
in de vereering
van dezen grooten Profeet. De Carmelietenorde staat daarbij uiteraard vooraan. Haar klooster
monumentaal
is
de hoogontwikkelde superieuren,
gewaarwording
alsof de
van bouw, en
in massiviteit
er u ontvangen, geven u een
die
geest van Elia hen nog inspireert en hen
boven het gewone niveau van het monnikenleven verheft. Voorts heeft de traditie gepoogd ook hier te localiseeren en de grot aan te wijzen,
waar de profetenzonen hun school hielden en de
groote kampstrijd tusschen Elia en de Baillspriesters
Doch
dit alles
is
hier bijzaak.
Wat
plaats
uitgestreden.
is
u hier aangrijpt
waar de
is
de overwel-
digende harmonie van het machtige natuurtafereel, dat zich op die zeer vooruitgeschoven rotskant voor
van den machtigen Profeet, eere vau zijn God geworsteld
die
uw
hier
met den
blik ontrolt,
als
geest
held des geestes voor de
heeft. Zelfs is hier
samenhang met
Jezus'
optreden in Galilea onmiskenbaar. De geestelijke toenadering van den
Vader der geesten tot het is niet vanzelf gegaan. Er stellen,
geestelijk leven in Israël is niet geleidelijk, zijn niet
woorden geopenbaard
om
maar, gelijk velen het zich voor-
aangehoord en naverteld te worden.
Het was hier de Geest des Heeren, die op den geest van het volk indrong, bij dien geest van het volk op rusteloos verzet stuitte, en daarom met dien geest van het volk geworsteld heeft, eeuw na eeuw. Telkens sloeg Israël niet alleen in het polytheïsme terug, maar vóór de ballingschap
is
de
Het monotheïsme lag Richter,
volksgeest er steeds polytheïstisch gebleven.
te hoog. Alleen in oogenblikken, als een
afgoderij legde, trok ze zich voor een oogenblik terug.
er
beroemd
een machtig Koning of een bezield Profeet den ban op de
omgekeerd koningen
op,
die
zelf,
met den
Maar stonden
volksgeest, afgodisch
tegen den dienst van den Vader der geesten inwoelden, dan scheen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's