Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dat de genade particulier is - pagina 147

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dat de genade particulier is - pagina 147

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

137 II.

EEN MBERDER

HEIL.

God de wereld gehad, dat eeniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Alzoo

Hij

lief heeft

zijn

Joh. 3

:

16.

schiep „zon, maan en starren" om deze „wereld"; deze wereld jden „mensch"; en dien „mensch" om zichzelf, opdat door dien mensch én die wereld én al dat zichtbare Gode tot glorie zou zijn. De zonde, die den mensch OM^menschte en bedierf, was dus oor-

God

om

zaak, dat niet alleen die

mensch aan God

ontviel,

maar dat ook, met

dien mensch heel deze wereld, en, met deze wereld, heel de zichtbare schepping-,

En

Gode

zijn glorie onthield.

geschiedde het dan dat Adams ééne zonde heel de schepping Gods in een vijandige macht tegenover Hem omzette, en maakte dat er voor den heiligen en Drieëenigen God lastering en smaad uit zoo

werd in

stee van lof en eer! Zoo althans leert de Schrift het ons. In Adam viel niet maar de persoon van den eersten mensch, „maar heel de menschheid. „Ze hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. Er is niemand die goed doet, ook niet tot één." En evenzoo, in die menschheid ontzonk heel de wereld aan haar luister. „De aarde is vervloekt om uwentwil. Heel de wereld ligt in het booze. De wereld gaat voorbij."

En

eindelijk, met die wereld, is heel het firmament, heel dit samender dingen, aan zijn glorie ontvallen. Want „hemel en aarde zal voorbijgaan," en dan zal God „scheppen een nieuwen hemel en een

stel

nieuwe aarde." Dit klinkt dus heel anders, dan het voorgeven van hen, die, buiten Heilige Schrift om en tegen haar openbaring in, leeraren, dat er alleen maar sprake is van de redding van enkele individuen, op zichzelf staande zondaren, buiten samenhang gedachte personen. Naar die voorstelling toch bleef alles in dit groole huis van onzen God zooals het was; alleen met dit verschil dat er een zeker aantal menschen in woonden, die een zelfmoord begingen, en die nu voorts door Gods barmhartigheid weer in het leven worden teruggebracht. Terwijl omgekeerd, naar de Schrift het ons openbaart, Adam een zelfmoordenaar was, die in zijn eigen zelfmoord tevens al zijn kinderen en kindskinderen den dood berokkende, en tegelijk heel dat groote en prachtige huis van zijn God heel die wereld en dat samenstel der dingen; in brand stak en verwoestte.

de

;

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's

Dat de genade particulier is - pagina 147

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's