Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het heil in ons - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het heil in ons - pagina 15

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

met het werk van Christus dat in den tijd ligt, Gods in het eeuwige. „Nochtans hebben wij maar éénen God en Vader, uit wien alle dingen zijn, en éénen Heere Jezus Christus, door wien alle dingen In

ligt

tegenstelling^

dat raadsbesluit

zijn," zegt Paulus.

Dit geldt ook van de verzoening en de wedergeboorte. Ook de geestelijke heilgoederen zijn uit God den Vader, maar komen ons toe door den Heere Jezus Christus. Wel zijn ze door Christus geopenbaard, maar ze waren in God van eeuwig. Zijn raadsbesluit is geen daad der willekeur, maar noodzakelijk

van zijn wijsheid, die w^ijsheid uitvloeisel van zijn goddelijke gedachte, die gedachte uiting en bewustwording van wat van eeuwigheid op den bodem van zijn goddelijk wezen ligt. Hij is Jehovah, d. w. z. Hij is gelijk Hij is; wijl Hij God is, is zijn raadsbesluit wat het is en werd het volvoerd, gelijk het in Christus werd geopenbaard. uitvloeisel

Er ligt dus niets vreemds in, dat uit die eeuwige fontein alles heils in God, verzoening en genade reeds ontsprong óók voor de mannen des Ouden Verbonds.

Toch was voor hen zoomin als voor ons die verzoening en genade denkbaar anders dan door Christus. De waarheid en vastheid van Gods raadsbesluit is niet aan het werk van den Christus gebonden, maar omgekeerd bood juist dit raadsbesluit waarborg, dat dit werk van den Christus niet uitblijven kon, maar

komen

zou.

Het vormde in dat deelen van dien inhoud

raadsbesluit een deel van den inhoud en alle

zijn van elkander onafscheidelijk. Reeds in dat raadsbesluit was derhalve de verzoening van den zondaar geen oogenblik gedacht zonder de verwerkelijking en openbaring er van, die in den Christus komende was. De gebondenheid der verzoening onder het Oude Verbond aan den Christus, mag dus niet verstaan worden in den flauwen, verwaterden zin van een bloot uitzicht, een profetisch hopen op den Christus, maar als in het raadsbesluit Gods van den Christus onafscheidelijk. Uiting van dit raadsbesluit was het Woord Gods. Jn dat Woord lag derhalve de volkomen waarborg voor het werk van den Christus, dat geopenbaard stond te worden. Het had op geestelijk terrein even deugdelijke waarde als het feit zelf. Gelijk een goede wissel met geld gelijk staat, zoo en in nog veel hooger zin stond het Woord Gods

met de openbaring, die in Christus stond te komen. Maar toen nu ook de Christus kwam en zijn werk aanvaard

gelijk

eischte

diezelfde

goddelijke

dingen

vastheid

en

heerscht,

had, zekerheid en voltooidheid, die in alle dat zijn werk en de daardoor gestichte

verzoening tot werkelijkheid kwam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's

Het heil in ons - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's