Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Practijk der godzaligheid - pagina 207

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Practijk der godzaligheid - pagina 207

2 minuten leestijd

199 der worsteling de kracht om stand te houden, d. i. den aanval lijden (lijdzaamheid); dat stand houden het bewustzijn van kracht (bevinding); en wordt door dat zelfvertrouwen bij elke nieuwe worsteling de hoop vermeerderd, d. i. de hoop van voor niemand te zullen onderliggen en ten slotte als overwinnaar te worden gekroond. Geheel hetzelfde wat onze Heere korter in deze woorden samenvatte: Bezit uw zielen in uwe lijdzaamheid! Wie pas het worstelperk intrad en nog den eersten kamp bestaan moet, die kent zijn kracht nog niet; die bezit zijn ziele niet; die is zichzelf geen meester; en voelt zich inwendig door de onzekerheid van den afloop gejaagd. Maar laat nu die nieuweling in den edelen kamp straks arm om arm, lijf tegen lijf, met zijn wederpartij der, zich buigen en wringen, zich krommen en weer oprichten, en ondanks al de inspanning van zijn tegenstander, recht op zijn voeten blijven staan, zijn stand behouden en dapperlij k worstelend toonen voor aller oog, dat hij dien aanval best lijden kan; dat er daartoe lijdzaamheid te over in hem is zie, dan leert hij in dat worstelen zijn kracht, in dat kampen zijn bezit kennen, en dan is het juist in dat standvastig volharden, in dat standhouden, in die lijdzaamheid, dat hij zijn ziel, d. i. het bezit van haar krachten en vermogens, ontdekt.

druk

te

kunnen

:

IV.

ZACHTMOEDIGHEID. Zie, gij hebt

gehoord.

de verdraagzaamheid van Job Jae. 5

:

11.

Het maakt bij den eersten oogopslag een vreemden indruk, dat alhet Nieuwe Testament van „lijdzaamheid" spreekt en in geen der schriften van het Oude Verbond van „lijdzaamheid" gerept wordt. De begenadigden onder het Oude Verbond hadden toch ook gestreden; waren toch met de verlosten des Nieuwen Verbonds een even heilig geloof deelachtig geworden; en zagen met ons uit op de belofte van een zelfde glorie. Hoe het dan verklaard, dat te hunnen opzichte van leen

de zielskracht der „lijdzaamheid" nergens melding geschiedt; dat ze door psalmist noch profeet tot de beoefening van deze deugd zijn aangemaand; en dat de eenige godvruchtige der oude bedeeling, wiens lijdzaamheid in het Nieuwe Testament geroemd wordt, niet in Palestina, maar in Arabië thuis hoort, en den naam draagt, niet van Mozes of Jesaia,

maar van Job?

Dit nu hangt samen met de geheel uiteenloopende roeping, die van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 272 Pagina's

Practijk der godzaligheid - pagina 207

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 272 Pagina's

PDF Bekijken