Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het heil ons toekomende - pagina 245

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Het heil ons toekomende - pagina 245

3 minuten leestijd

235

Maar geheel anders is het met de wet van ons denken en de wet van ons zedelijk leven. Men kan wel ter deeg een valsche sluitrede maken, men kan- wel ter deeg de wet des zedelijken levens schenden. En men kan beide doen, onopzettelijk, des onbewust, of opzettelijk, met voorbedachten rade. Toch is dit op zichzelf nog geen wetst'<:^rhrekin;/. Men kan een wet schenden en overtreden, zonder dat men nog den toeleg heeft, om die wet als wet voor altijd op zijde te schuiven en er zich van te ontslaan.' Na wetsovertreding kan men tot de wet terugkeeren. Die zooeven een valsche sluitrede maakte en dus de denkwet schond, kan straks weer juist redeneeren en dus de denkwet volgen. Zulk een overtreding rooft ons ons „gezond verstand" niet, maar toont slechts een feil. Wetsverbreking ontstaat ten opzichte der denkwet eerst door krankzinnigheid. Zoo nu ook ten opzichte van ons zedelijk leven wetsovertreding en wetsverbreking zijn twee. ^Wetsovertreding is niet een volgen van de wet in een bepaald geval. Wetsverbreking is een poging om de wet voor altijd krachteloos te maken. Het is hetzelfde verschil als tusschen omwenteling, opstand en muiterij. Als het grauw, misnoegd over een regeeringsmaatregel, te hoop loopt, bedoelt men niet de macht der regeering voor altijd op zij te zetten, maar eenvoudig opheffing van dien maatregel. Opstand daarentegen bedoelt niet een verandering van de maatschappelijke wetten, maar is eenvoudig de poging om aan andere personen de handhaving dier wetten op te dragen. Omwenteling, revolutie, daarentegen bekreunt zich des noods niet om de personen der overheid, maar wil verbreking van de ivet, die tot dusver het maatschappelijk leven bond. Zegt de Apostel nu dat „de zonde niet wetsoverschrijding, maar wetsverbreking" is, dan volgt hieruit, dat de zonde een poging is, niet om nu en dan een enkele wetsbepaling te overtreden, maar de toeleg om de wet zelve op zij te zetten, er zich aan te onttrekken, en te doen alsof ze niet bestond. Opstand en omwenteling beide dus. Terzijzetting van de majesteit en het gezag Gods, dat ons deze levenswet stelde en evenzoo terzijzetting van de levenswet die Hij gaf, om er een andere levenswet, naar eigen willekeur, voor in stee te :

plaatsen.

Die zonde kan begaan worden door u in uw j9frsoo»Z«^' A: leven, want ook voor dat leven gaf God een wet. Dat is de persoonlijke zonde, de zonde waarvoor, geen ander verantwoordelijk is dan gij, niet zonde in algemeenen zin, maar de zonde van u. Die zonde kan begaan worden door een huisgezin, want ook voor het huislijk leven gaf God een wet. Dat is een gemeenschappelijke zonde der huisgenooten, een zonde waarvoor alle leden des gezins aansprakelijk zijn, niet zonde in algemeenen zin, maar zonde van

uw

huis.

Die

zonde

kan begaan

worden door een geslacht, want ook voor

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 266 Pagina's

Het heil ons toekomende - pagina 245

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 266 Pagina's

PDF Bekijken