Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 12

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

z'n onzelfzuchtige considerans

Zelfs eerst

aan

.

.

de Joden d'r uit om hen dan Rusland's glorie .

is

als

volmaakt dezelfde:

drijf

verdrevenen te doen werken

!

V, Op blz. 247 luidt het: „Ze (de Joden in Europa van 1500 tot 1800) leefden hun eigen leven in engen kring en tusschen hen en de gedoopten stond hoog de Chineesche muur van hun i.

hun religie, hun ceremonieel en hunne nationale eigendommelijkheid opgetrokken. Ze vermengden zich niet en meden elke aanraking met het cultuur-niveau van het volk, dat hen taal,

Ze leefden met de gedoopte Christenheid in een zelfde maar beiden vormden twee bijna hermetisch afgesloten groepen. Dit aloude leven nu zetten de Joden in Rusland, Rumenië, Turkije en in het algemeen in het Oosten ook nu nog voort". En in dit betoog nog even verder „Alle deze Joden, tusschen de zeven en acht millioen sterk, leven hun eigen leven en willen niets van herbergde-

stad

:

opzuiging in het leven der volkeren of van neiging tot de moderne cultuur weten",

Dezelfde ze

gedachte op blz. 300 „In niets voegen of schikken de Russische en Rumeensche Joden) zich naar de zeden het land. Op alle manier gedragen ze zich als een vreemd

(d.

van

w.

element,

:

z.

drijven

hunne nationale

afsluiting

nog verder dan de

Zigeuners dit doen".

(Voor

ik

overga

tot

V, 2

vestig

ik

de aandacht op de

felle

onrechtvaardigheid, die hier tegenover de arme Oostersche Joden wordt begaan, 't Is de oude fabel van den wolf en het lam. De

Russische kerk, Dr. Kuyper erkent het, verheft Jodenkwelling tot Voor den tschinownik is de Jood onbetwistbaar niets

systeem.

dan een

van

nu al dit wreede en dan wordt dit natuurlijk verweer op onduldbaar magistralen toon den slachtoffers zelf koudhartig tot verwijt gemaakt. Ze meden elke aanraking, klaagt de wolf. Het lam antwoordt naar waarheid Neen, onze aanraking werd gemeden. Ze gedragen zich als een vreemd element, klaagt de wolf. Het lam antwoordt naar waarheid Wie als een object

vijandige de Joden te

knevelarij,

hoop en

en

drijft

ter zijde,

:

:

ook

uit zijn verwijt aan de Rumeensche Regeering, blz. 307. „Had men aan de Joden bij hun invasie een eigen streek om te bewonen op de onmetelijke Staatsdomeinen aangewezen, zoo zouden ze zich op den duur in het landleven

hebben

kringen gevormd, en aan de overige bevolking niet aangedaan hebben". In zijn oplossing van het (niet zijn) Joodsch probleem zit systeem Het luidt, eenlettergrepig, d'ruit! zulk

een

geschikt,

eigen

overlast

8

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's

Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's