Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De theologie van Dr. A. Kuyper - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De theologie van Dr. A. Kuyper - pagina 9

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

DE THEOLOGIE VAN DR.

KUYPER.

5

de wetenschap van hot godsdienstig-zedelijk leven

niet

het

A.

de Theologie

is

doen

te

om

maar

,

om

de kennisse Gods en wel

de kennisse Gods in den absoluten zin des woords. (Encyclopaedie^ I

De

bl.

eerste

geboorte

of,

mensch

351).

om

voorwaarde

daartoe

is

de iveder-

een kiem van godsdienst (semen-religionis), een zin

is

voor het goddelijke (sensus divinitatis)

den inwonenden Gods.

komen

te

K. gaarne zegt, de palingenesie. In den

zooals

kan zich

Hij

,

levensgemeenschap met

Hierdoor zoekt de mensch de kennisse

Gfod.

die

zelf

kennisse niet verschaffen, deze

moet aan den mensch worden geopenbaard. Door de zonde de sensus divinitatis verstoord

weer

tot

zij

kracht; want door de palingenesie komt de inwoning

van den H.

De H.

Door de palingenesie komt

is

De openbaring

Geest,

is

gegeven in de

Schrift.

Geest in het wedergeboren subject herkent den H. Geest

in de Schrift in zijn identiteit

en besluit daaruit

tot het

god-

delijk karakter der Schrift.

Deze wedergeboorte

een

is

herschepping van den mensch

maar geen nieuwe schepping, enting geen nieuwe Zij

is

blijft

midden van eene met haar wezen

eene potentie

te

actualiteit

(Ene.

strijdige

planting.

Hl

bl.

5).

In

den wedergeborene

de zonde nawerken. Zoo komt het dat de Kerk

bij

nader

kennismaking tegenvalt. Tot deze wedergeboorte draagt de mensch is

een proces dat in zuivere genade

zijn

zelf niets bij. Zij

grond vindt. Met het

menschelijke bewustzijn heeft dit proces dan ook niets te maken.

Het kan derhalve als

zelfs

op

geheel buiten dit bewustzijn omgaan.

zijn

hoede de wedergeboorte niet voor

te

Men

zij

stellen

een geheel onafhankelijke scheppingsdaad. Deze voorstelling

toch

de

is

men mag

zich ten deze door

Heilige Schrift, dat

we „den nieuwen

ten eenenmale onjuist en

uitdrukkingen

der

mensch" moeten aandoen, en „geschapen niet

laten

zou

sprake

misleiden.

kunnen

schepping ware.

N^u

zijn in

Jezus Christus"

Van een onafhankelijke scheppingsdaad zijn

,

zoo

de

wedergeboorte een nieuwe

het eene herschepping

is,

dient erkend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 40 Pagina's

De theologie van Dr. A. Kuyper - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 40 Pagina's