Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dat de genade particulier is - pagina 100

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dat de genade particulier is - pagina 100

2 minuten leestijd

90 Paulus, nadat een klein aantal plaatsen bezocht is, betuigen hoort, dat hij „heel de wereld met zijn prediking vervuld heeft". Kortom, indien ge vasthoudt aan die algeraeene genade, dan is al wat de Schrift en de Historie ons meldt van de langzame planting en ontwikkeling en inrichtiüg der kerk, een spelen met het eeuwig wel of wee van millioenen bij millioenen, en dan wordt uw Godsbestuur de onbarmhartigste wreedheid, niet nu slechts, maar al de

eeuwen door. Toont derhalve omgekeerd

het Godsbestuur, dat de kerke Christi, van haar tekortkoming en ontaarding en verbastering, er in haar fundamenten, in haar bestek en stijl op was aangelegd, om zich niet dan allengs te ontwikkelen en slechts een beperkt getal predikers rijk te zijn, waarvan de overgroote meerderheid de handen vol zou hebben met de verzorging van de schapen die reeds in de schaapskooi waren ingegaan; ligt hierin dan niet een afdoend bewijs, flat de raad Gods^ waaruit die kerk toch voortvloeide, hoe men het wende of keere, niet te rijmen is en nooit te rijmen zal zijn, met het denkbeeld, dat voor al de millioenen menschen, die leefden toen Jezus op Golgotha stierf, het rantsoen hoofd voor hoofd afbetaald zou zijn?

ook

afgezien

Doch ook

hierbij

mogen we

niet staan blijven.

De „algemeene

ge-

voor wie dieper doordenkt, een zoo onmogelijk dogma, dat overtuiging ons noopt, onzen tegensprekers nog meer bewijsmiddel te

nade"

is

bieden.

Immers we spraken nu nog maar van de 1400 millioen menschen Maar dat is niet genoeg. Er zit veel meer in. En, om al den omvang dezer doolleer te doorzien, moet men eens niet alleen letten gaan op die 1400 millioen menschen die op dit oogenblik er zijn, maar op alle menschen in alle eeuwen. Neem China eens alleen. Daar heet het dat ruim 400 millioen menschen opeengepakt zitten. Maar vergeet niet, om de 30 jaar vernieuwt zich die bevolking. In één enkele eeuw zijn er dus reeds bij de 1500 millioen Chineezen. Stel nu dat deze eindelooze Chineezengewat stellig boorte nog eens pas 15 eeuwen op dien voet geduurd had die op dit oogenblik leven.

;

veel te laag is gerekend;

dan

krijgt ge alleen voor de

Chineezen reeds

van ver over de twintig duizend millioen! is dan nog alleen China. En China nog slechts over 15 eeuwen Wat, wat zal uw^ cijfer dan wel worden, als ge eens rekenen gaat niet met China, maar met de wereld. En niet met ] 5 maar met 60 eeuwen Maar immers dan komt ge in meer dan honderd duizend millioenen en worden de cijfers onnarekenbaar. „Algemeene genade" nu leeraart desniettemin dat Jezus Christus, naar Gods raad en bedoelen, het rantsoen ter eeuwige verlossing van een

cijfer

En

dat !

!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's

Dat de genade particulier is - pagina 100

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's

PDF Bekijken