Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 597
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
Caput
De Sacramento
II.
Baptismi.
§
De
19.
actione in baptismo.
punt zoo zwak geaccentueerd, ja het laten loopen ?
dit
toekomen
het
Doordat men
ons van den Heiligen Geest verklaarde
tot
123
te recht
geschieden
te
in
de
wedergeboorte, en hieraan vasthoudend van een andere werking des Heiligen Geestes
De
wist.
niet
fout ligt hierin, dat
men
de ver-
niet onderscheidt in
schillende qualiteiten, waarin de Heilige Geest over iemand
komen
kan,
Reeds
daarin, dat ik leef, blijkt de tegenwoordigheid van den Heiligen Geest.
Maar
van deze werking
de natuur, moet onderscheiden de werking
in
Anders vervalt men
tot rationalisme of tot
Nu moet ook weer
theosophische mystiek.
tusschen de ambtelijke komst van den
onderscheiden
Ook
Heiligen Geest over een persoon en zijn zaligmakende komst.
der genade
Dan moet op
Geest
3^
de
in
gewezen op de apostelen, over wie de
plaats
onderscheidene
drie
in het rijk
dus onderscheiden komst.
er
is
de genade.
in
kwam
wijzen
1^
hun
in
Heilige
bekeering, 2^ in
hun
ambtelijke roeping, 3^ toen op den pinksterdag de Heilige Geest over hen werd uitgestort.
moet
Eindelijk
komt
in
op gewezen worden, hoe de Heilige Geest verschillend
er
De zaligmakende werking des Heiligen plaats, en toch was de Heilige Geest nog niet
de onderscheiden bedeelingen.
Adam
Geestes toch had van
af al
uitgestort.
Daaruit
den
waar van den Heiligen Geest sprake
dat
volgt,
doop,
sprake
er
is
van
Hem
een bepaalde
in
dan ? Het antwoord wordt gemakkelijk door schen
de Kerk
hen
die
verbond,
beheerschte,
de
in
het
lag
was een
Welke was
De
geloofs-
O. V. was een nationale; de solidaire gemeenschap
in
uitwendige, en de geest, die die gemeenschap
het
speciale geest, namelijk de geest van Israël. Daarentegen
bedeeling der vervulling
is
de Kerk losgemaakt van die nationale ban-
Ze wordt een eigen communio en de Geest, die daarin heerscht,
den.
generale, en die
is
die
wijzen op het onderscheid tus-
en de oecumenische Kerk van thans.
Israël
in
gemeenschap onder
te
verband met
in
is
qualiteit.
tg Hveö/icx "Aycov, die
daarom ook op
is
een
het pinksterfeest op-
treedt in voor allen verstaanbare talen.
De doopsgenade voegt dus als individueel bezitter
nis
men Hem nog
bezit
omdat
Hij zich als
niets tot
de zaligheid toe
van den Heiligen Geest, maar niet
;
en
men kan Hem
zoodanig openbaart
in
de
als
Kocv^j^vix
;
tot
den doop komt men
als Spiritus
;
zoodanig en
om
Communio-
niet bezitten,
daarin te komen,
moet men worden gedoopt.
Nog
iets
moet hieraan toegevoegd.
Bij
iedere
communio moet onderscheiden
ze opgroeit en het besef der communio.
tusschen
den
kind,
een gezin geboren, heeft communio met dat geslacht
in
maar weet
er
wortel,
niets
waaruit
van.
Zoo ook
heeft ieder
in
Een
den wortel,
wedergeborene de communio
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's