Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 397

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 397

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

§

De

7.

De virtutibus

379

Dei.

overheid kan alleen een pak slaag, foltering, opsluiting, betaling van boete

opleggen,

altoos

daarentegen straft gestel

haar straf mechanisch. Ze zou wel veel liever organisch God zij niet, want hare straf raakt de essentie niet.

is

maar dat kan

straffen,

war

de

in

God

organisch.

:

raken,

als

deze

doet door congesties zijn

hoofd

hoofd iemands

in het

te veel gebruikt

en

voeten

zijn

Wie in wellustigheden wandelt, kan zijne straf in zijn lichaam thuis krijgen. God kan iemand in zijne essentie raken en alzoo het evenwicht tusschen het bonum essentiale en het bonum morale langs organischen weg herstellen. De overheid op aarde — ziethier eene derde, niet de minst gewichtige, opmerking — kan wel de relatiën van menschen onder menschen, maar niet de Maar God de Meere mainteneert in relatie van den mensch tot God handhaven. de allereerste plaats de relatie, waarin zijn creatuur tot Hemzelf staat. De ^r/o-rw of de c/.TrKrTix is het eerste, wat in de rechtsbedeeling Gods in aanmerking komt. Vandaar dan ook, dat God niets zoo bitter straft als juist de Godverniet.

zaking,

Wij

alleen

niet

behoeven

Roomsche

enkele

in

maar

personen,

ver terug te gaan

niet

in

de

landen, die vroeger de volkeren van het

overtroffen, sedert

in

zij

om

in te zien,

hoe

bijv.

Noorden van Europa verre

zijn

zijn

tegen

verzonken en hun natio-

thermometer van de nationale veerkracht, hebben verloren.

den

crediet,

gansche volken en natiën.

de zestiende eeuw zoo baldadig opgetreden

de belijders van Jezus Christus, langzamerhand naal

in

historie,

die landen, waar de belijdenis van het Evangelie maar gebleven zijn wat ze waren, maar aldoor in beteekenis voor de wereldhistorie zijn geklommen. Tot op zekere hoogte vindt

omgekeerd

juist

gehandhaafd werd,

niet

Terwijl

men

verschijnsel

ditzelfde

vergelijking van de lotgevallen van landen als

bij

China, Japan, Indië enz. eenerzijds met Assyrië, Babyion, Egypte, Griekenland

Rome

en

afgoden zijn

van

Maar met een machtig

godsdienst

in

schandelijke in

Jes 28

(^p^,

verlaten en zich

de oostersche groep

Maar in de westersche men onder den naam

die

laatste volken zijn ten

vreemde tyrannie; daarentegen zetten de volken tot

dusverre geregeld voort.

Gods

17 wordt de toepassing en bedeeling van het recht

en afgebeeld als eene weegschaal

meetsnoer en

:

Welnu,

zonden.

van Oos-Azië hun eeuwenlang bestaan

sproken

In

haar tegendeel omgekeerd, en leefde

in

onder gegaan of wandelden

In

verschil.

althans de grondordinantiën nog in eere gebleven.

groep werden ze

God

Beide groepen hebben den waren

anderzijds.

gemaakt.

alles

wat gebruikt wordt

de gerechtigheid

eensluidend genomen

rhpy/'^b, ;

naar

de

om

:

uitge-

„Ik zal het recht stellen naar het af te passen, paslood,

weegschaal."

übvd en

meetsnoer)

nf^ns

worden

toch heeft het laatste meer den zin van rechtsbedeeling,

het eerste van rechtsregel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 397

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's