Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 397
college-dictaat van een der studenten
§
De
7.
De virtutibus
379
Dei.
overheid kan alleen een pak slaag, foltering, opsluiting, betaling van boete
opleggen,
altoos
daarentegen straft gestel
haar straf mechanisch. Ze zou wel veel liever organisch God zij niet, want hare straf raakt de essentie niet.
is
maar dat kan
straffen,
war
de
in
God
organisch.
:
raken,
als
deze
doet door congesties zijn
hoofd
hoofd iemands
in het
te veel gebruikt
en
voeten
zijn
Wie in wellustigheden wandelt, kan zijne straf in zijn lichaam thuis krijgen. God kan iemand in zijne essentie raken en alzoo het evenwicht tusschen het bonum essentiale en het bonum morale langs organischen weg herstellen. De overheid op aarde — ziethier eene derde, niet de minst gewichtige, opmerking — kan wel de relatiën van menschen onder menschen, maar niet de Maar God de Meere mainteneert in relatie van den mensch tot God handhaven. de allereerste plaats de relatie, waarin zijn creatuur tot Hemzelf staat. De ^r/o-rw of de c/.TrKrTix is het eerste, wat in de rechtsbedeeling Gods in aanmerking komt. Vandaar dan ook, dat God niets zoo bitter straft als juist de Godverniet.
zaking,
Wij
alleen
niet
behoeven
Roomsche
enkele
in
maar
personen,
ver terug te gaan
niet
in
de
landen, die vroeger de volkeren van het
overtroffen, sedert
in
zij
om
in te zien,
hoe
bijv.
Noorden van Europa verre
zijn
zijn
tegen
verzonken en hun natio-
thermometer van de nationale veerkracht, hebben verloren.
den
crediet,
gansche volken en natiën.
de zestiende eeuw zoo baldadig opgetreden
de belijders van Jezus Christus, langzamerhand naal
in
historie,
die landen, waar de belijdenis van het Evangelie maar gebleven zijn wat ze waren, maar aldoor in beteekenis voor de wereldhistorie zijn geklommen. Tot op zekere hoogte vindt
omgekeerd
juist
gehandhaafd werd,
niet
Terwijl
men
verschijnsel
ditzelfde
vergelijking van de lotgevallen van landen als
bij
China, Japan, Indië enz. eenerzijds met Assyrië, Babyion, Egypte, Griekenland
Rome
en
afgoden zijn
van
Maar met een machtig
godsdienst
in
schandelijke in
Jes 28
(^p^,
verlaten en zich
de oostersche groep
Maar in de westersche men onder den naam
die
laatste volken zijn ten
vreemde tyrannie; daarentegen zetten de volken tot
dusverre geregeld voort.
Gods
17 wordt de toepassing en bedeeling van het recht
en afgebeeld als eene weegschaal
meetsnoer en
:
Welnu,
zonden.
van Oos-Azië hun eeuwenlang bestaan
sproken
In
haar tegendeel omgekeerd, en leefde
in
onder gegaan of wandelden
In
verschil.
althans de grondordinantiën nog in eere gebleven.
groep werden ze
God
Beide groepen hebben den waren
anderzijds.
gemaakt.
alles
wat gebruikt wordt
de gerechtigheid
eensluidend genomen
rhpy/'^b, ;
naar
de
om
:
uitge-
„Ik zal het recht stellen naar het af te passen, paslood,
weegschaal."
übvd en
meetsnoer)
nf^ns
worden
toch heeft het laatste meer den zin van rechtsbedeeling,
het eerste van rechtsregel.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's