Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 46
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
Locus DE Salute.
24
worden
«xó
:
hier dus
is
Doch naar de
in.
de grondlegging der wereld
in
:
van
strekking
gedachte
de
;
niet
voor of na, maar
het toch voor de Kxra
gaat
had God voor de y,xTx(3o}.\. Matth. 25 : 34 óKoydv (Ef. 1) en een koninkrijk, dat bestond van het moment der schepping af, maar naar de idee weer vóór de Kary-fioXr,.
want
fiok); Koa-fxoi),
die gedachten
ook het beteekenisvolle
hier
—
De
door grondlegging
y.y.rxfiz'k'q
men staande op den bodem
dat
aan,
is
zeer gelukkig.
eerst het plan
hoofd heeft en dan dat plan neerwerpt op de aarde,
zijn
Dus grondlegging
ment
legt.
daar
kwam
het
God
herkent
Aan de
zeer goed. Alles
is
was
d.
Ktxrx/^iy.XAeiv
van het huis w.
eerst in
z.
in
het funda-
Gods plan en
uit.
A;ojwW y^r.
II.
2e
van
vertaling
duidt
/
5. Hieruit blijkt:
.*
God
1^
heeft
den profeet geformeerd;
den profeet de gedachte, waarnaar
in
van
existentie
Hij
hem gemaakt
had.
profeet gaat vooraf een weten van dien profeet
den
2 „eeuwige liefde", liefde die een eeuwige „me ölam", voor de KxrxficXV, y.b<7[j.oi> Ps. 25 : 6. Hier de oorsprong der gratie Gods ook nië ölam. Ps. 103 : 17 2 „ja van „de genade des Heeren is van eeuv/igheid tot eeuwigheid. Ps. 90 Gods.
de gedachten
in
Jer.
oorsprong had, Micha 5
:
31
:
„uitgangen
1
;
:
eeuwigheid
eeuwigheid
tot
gij
zijt
God". Dit
is
de aanheffing van een
lied,
waarin bezongen worden de bepalingen Gods over het menschelijk leven. Dus bepalingen van het menschelijk leven hebben hun grondslag
alle
gen
De bergen hebben
God.
der wereld.
De
3
Ej.
hier diezelfde beteekenis, als
Act. 15
:
18 „yv^a-rx
dus
is
aiwoc" (gewoonlijk leest men er
ö.tt'
plaatst
;
doch
dit
zoowel de oorsprong der genade
:
niet alleen
heid
vóór de
y-xTxfio'Ar,
hebben inhoud,
Alle virtutes Dei
is.
eeuwigheid
is
hier
eerst
Zoo
y.ba-ixcii.
voelbaar,
als
zijn
de schepping en
tot het
eeuwige en
Gods eeuwigspringende fonteinen en Gods
begrijpen wij, wat
geheel die wereld, die
als
bij
doet hier niet ter zake).
de form.atie en roeping der personen worden teruggebracht dus
de fundamenten
10, 11 „kxto. TpóB-ïo-tv tCjv a/wvuv."
:
wat Tisch. aan den voet der pagina conclusie
den eeuwi-
het plan van den architect en dat plan behoort tot het gebied
TTpóB-cTis is
van het eeuwige.
De
in
gerealiseerd wordt, vloeit en springt uit dat eeuwige, waarin
zij
in
't
tijdelijke
haar oorzaak
en oorsprong vindt. III.
Oorsprong en oorzaak. Rom. 11 36. In Cor. 8 6 hetzelfde k^ ol (d. ry. Trxyrx. Col. 1 : 16. Minder bekende teksten, maar hier van veel be:
i.
:
Vader) lang zijn
zijn
de volgende
oog penetreert
band van hart en het
p^
ligt
in
al
.•
Ps.
33
hun daden.
hart, '^l is
:
15, die
*im wijst
product
het „jazar", jazar
is
hun hart organisch formeert en met
op den organischen samenhang, op ver-
zijn,
de formatieve kracht
de grond van het
y^xp.
ligt
Dus
al
in
jazar;
wat van
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's