Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 277
college-dictaat van een der studenten
§
De
8.
249
origine magistratu.
Vertaling door „onder ons" vertaald. Christus heeft niet in den mensch, maar in
de menschheid een
(7k/jv/7
van den Aóyic, dat
niet rry.pï-
kyhiTs. Hierin
lijke
natuur in Christus.
ligt
Hij
opgeslagen. yt.y.Ti(in
^'^
De klemtoon <Ty.pY.x
'^r^^
of
valt
op iyivirs Er
ÏTY.'r,-'j'^fTVj
staat
h rf, a-xpyu, maar
de unio uitgesproken van de Goddelijke en mensche-
zijde is de zeer juiste opmerking waaraan de Calvinisten niet voorgelegd, aan de Calvinisten genoeg recht hebben doen wedervaren, betreffende het symbolisc h-typisch karaktervan Israël. VII.
Van Anabaptistische
Hun redeneering was Overheden een
toestel
om
zich heen,
God de Heere
heeft
Overheidsgezag
gegeven werden, maar dat type behoorde
dit alles
dit alles tot
de
in Israël
uitwendig apparaat
ze,
dat
zoowel
voor
het
men
te kort
nu afgeschaft en terug was getreden.
de
lyuxl.
Daarom wordt
aan het Koninkrijk van
de Overheid op aarde bijhoudt, doet men Christus,
Israël
voor het priesterschap en de profeten regelen en wetten
als
gegeven en doet
in
den Hoogepriester en de
evenzoo het priesterschap en de profeten met
Dienovereenkomstig zeiden
hun profetenscholen.
Als
zeker
heeft Hij ingesteld
Die Overheid en dat koningschap hadden
profetie.
en
Zeer
deze.
maar ook
ingesteld,
te kort
dit alles
Christus, als
nu
prijs-
men nog
aan het profetisch ambt van
wanneer men de profeten nog bijhoudt en andere bronnen van kennis
naast de Schrift
wanneer men
er
stelt,
en doet
nog
priesters
men
te kort
aan het priesterschap van Christus,
op na wil houden.
wat Jezus Koningschap betreft, dezelfde fout begingen als Rome ten opzichte van het Priesterschap van handhaving van het priesterschap en de mis met haar Christus, door hare apparaat, omdat het priesterschap te niet gegaan was. Het is hetzelfde betoog,
De Anabaptisten
dat
betichtten nu de Calvinisten, dat ze,
de brief van de Hebreen voert tegen de Joden, die den tempeldienst
hielden, waarin gezegd wordt, dat het priesterschap van
omdat
in Christus het priesterschap
bij-
Aaron vervallen was,
van Melchizedek was opgekomen.
Ditzelfde nu brachten de Anabaptisten op de Overheid over en redeneerden Gelijk
het
terschap
opgegaan
priesterschap van Aaron vervallen
en opgegaan
is
in
:
het pries-
ook het koningschap van den Magistraat denzelfden Melchizedek. Daarom staat dan ook in Genesis, dat
van Melchizedek, in
is
zoo
is
niet alleen priester, maar ook koning was. Deze redeneering heeft veel, waardoor ze zich aanbeveelt en verlokt iemand lichtelijk om op dien weg mee te gaan. De Calvinisten hebben blijkbaar zich op dit punt niet sterk genoeg gevoeld en namen dan ook een ietwat dubbelzinnige houding aan.
Melchizedek
Het typisch-symbolisch, karakter van het priesterschap van
Israël
tegenover
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's