Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 328
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Sacra Scriptu^a (Pars Secunda).
154
Geenszins
intellectueele leven ?
ons gemoed
teert
hooren wij van een moord of
;
even
daar
krachtig
dan revol-
diefstal,
hadden wij nooit
tegen, als
statistiek
gezien.
de aesthetische
Bij
was
nog
er
levenssfeer
van
iets
een
nog meer
blijkt dit
nexus waar
causale
ons geheel; het terrein der aesthetische wereld
zij
afgescheiden drukt
lect)
de
de
geheel
dit
De gegevens
uit.
andere
dan
dat
de
meer
niets
zij
maar
ziet;
;
intel-
volgt
Neem
regelmatige intellectueele.
rechte,
bijv.
bij
een de
niet als Potter keurig fijn teekent,
men op een meter
als
komt men
;
aesthetische
het
op het doek brengt, zoodat men
verf
die kladden, waarin alle
al
van de intellectueele geheel
voor de lagere kunsten
alleen
geven
dan
lijn
maar dikke hoopen in
is
der intellectueele wereld geven ons op het
tegenwoordige Fransche schilderschool, die
niets
de ethische wereld
Brengen wij ze over, dan vindt men een „anspielung"
maar
cijfermetriek,
kleurenwereld,
geheel
bij
nemen, maar hier begeeft
„de gustibus non est disputandum" (disputare doen wij met het
:
aesthetisch gebied niets. in
;
te
er dichtbij staande
dan komt
of 12 afstand staat,
harmonie scheen
te ontbreken,
uit
een prachtig beeld
voor den dag.
nu van
Datzelfde spotten
met
op
de
eischen
der
de
der aesthetische en ethische wereld
eischen
wereld,
intellectueele
men ook
vindt
Daar vindt men
gebied van het persoonlijk leven.
het
men komt
als
de psychologie
in
verschijnselen, waarbij de eischen van de intellectueele, ethische en aesthetische
wereld
ons
staan,
te
geheel
begeven,
ons toonen,
die
daar
dat
aanraking met het oneindige en in
is,
het
blijkt
beweegredenen werkten,
Komen des
nu
wij
Heiligen
— —
d.
i.
van weten
dan meenen
ons geheel
;
in
wat
te grijpen,
vergisten
het karakter
komen
daar
wij in
er eindig
gansch andere
en
dieper doordringende
—
op het
eindelijk
van den formeerder en wortel van
alle
terrein
persoon-
dan komen wij op een gebied, dat met onze wijze van
meer gemeen
niets
als wij
wij
niets
er
die wij niet zagen.
steeds
Geestes,
lijkheid en karakter
voorstellen
dat
achteraf,
komt men voor raadselen
wij
heeft.
Laat
de
Heilige Geest die gedachte-
uitingen zien op een wijze, die tweeërlei bestaan dooreenschuift (het bekende
onbekende)
en
dan
dat wij met onze
Men
heeft
eenheid,
men
zoo ook
in
om
zijn
wel
is
dit
op zulk een afstand van de
gewone eischen eens
gezegd,
dat
om
een standbeeld goed
te zien in zijn
het eerst van vier verschillende zijden moest bekijken
—
en dat
de Evangeliën ons vier keer een en dezelfde persoon geteekend werd,
volheid te doen uitkomen.
Dat nu gaat door voor heel de Schrift een
intellectueele wereld,
allerminst uitkomen.
;
al
wat
er
geschreven
staat,
vol, gevuld, veelzijdig karakter, dat zich niet laat uitputten in
draagt
den eindi-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's