Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 835

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 835

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

Caput

en

officium

dus

is

De Mediatoris

V.

lieeft

den

liet

zin

Het drieledig kar.

2.

van „minister,

dezelfde ais nini? en

letterlijk

§

üeficiis.

slaaf,

ambt.

h.

De

19

beteekenis

dtxy,cvix.

vergelijking met de andere talen dient niet

Deze

bediende."

v.

om

een etymologische ver-

klaring van 't woord ambt te geven, maar om aan te toonen dat liet begrip in 't taaibegrip van alle volkeren een algemeen menschelijk verschijnsel is, wat ons dus terugvoert tot den staat van het paradijs.

God de Heere

III.

de mensch

Nu

het paradijs nnny^ en T\y2^h\

Gods dienst gesteld en alle drie genomen en dat wel geheel.

in

verstand, hart en daad

:

beslag

vraag

de

is

in

in

maar één gebod

hier

is

:

of in elk

gebod twee gebodend Het ant-

juist te begrijpen doet ons geheel den locus de Officiis inzien.

Dit

woord bij

dus

is

God

voor

zijn

nu den mensch

plaatst

is

er zijn in elk

:

gebod twee geboden. Die twee liggen moet

elk der drie receptief en actief

God

hebben met

te

lief

zijn

verstand

men

is

opnemen, wat God zegt en

receptief

reproduceeren van het geschonkene tot

actief

hierin, dat

zijn.

lof,

eerbiedenisse en dankzeg-

ging aan God.

God

hebben met

lief te

de lusten

receptief

zijn

en

hart

is

neigingen

niet eigen

van

genegenheden fabriceeren maar

zijn hart laten

beheerschen door de

neigingen des Heeren, en ook actief

in

brengen

al

En in

God

hebben met de daad bestaat

lief te

den naam des Heeren

te

receptief zich eerst door actief

diensvolgens

receptief in zich te

op

om

niet alleen daarin

heerschen, maar omgekeerd

God

beheerschen en dan

te laten

heerschen in Gods naam. Dus eerst de macht Gods nemen en haar daarna te reproduceeren en naar buiten

te

te

laten werken.

Het ambt van worteld

Dat

in

er

profeet, priester

dan

macht

en koning

is

dus niet bijkomstig, maar ge-

wezen der menschelijke natuur. door de zonde in dat ambt een schakeering ontstond, het

veel toelichting noodig. is

toe-

de genegenheden des harten.

liefde en al

de uitingen der

eindelijk

Hem

van den wil nu op God aanwerken en

werkingen

de

Adam over

als

een

koning ander

Het in

is

duidelijk dat de overheid na

het paradijs

mensch,

na

;

den

den val

heeft niet iets

anders

vóór den val had nooit een mensch val

wel.

Dat

is

het

vaste

ken-

merk.

Wanneer

ik

nu deze drie ambten neem,

is

elk dier

ambten zoowel vóór

na de zonde een medaille met twee zijden, de eene receptief, de andere en op die twee zijden van elk ambt

in

als

actief,

elk dier stadiën dient scherp gelet.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 835

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's