Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 835
college-dictaat van een der studenten
:
Caput
en
officium
dus
is
De Mediatoris
V.
lieeft
den
liet
zin
Het drieledig kar.
2.
van „minister,
dezelfde ais nini? en
letterlijk
§
üeficiis.
slaaf,
ambt.
h.
De
19
beteekenis
dtxy,cvix.
vergelijking met de andere talen dient niet
Deze
bediende."
v.
om
een etymologische ver-
klaring van 't woord ambt te geven, maar om aan te toonen dat liet begrip in 't taaibegrip van alle volkeren een algemeen menschelijk verschijnsel is, wat ons dus terugvoert tot den staat van het paradijs.
God de Heere
III.
de mensch
Nu
het paradijs nnny^ en T\y2^h\
Gods dienst gesteld en alle drie genomen en dat wel geheel.
in
verstand, hart en daad
:
beslag
vraag
de
is
in
in
maar één gebod
hier
is
:
of in elk
gebod twee gebodend Het ant-
juist te begrijpen doet ons geheel den locus de Officiis inzien.
Dit
woord bij
dus
is
God
voor
zijn
nu den mensch
plaatst
is
er zijn in elk
:
gebod twee geboden. Die twee liggen moet
elk der drie receptief en actief
God
hebben met
te
lief
zijn
verstand
men
is
opnemen, wat God zegt en
receptief
reproduceeren van het geschonkene tot
actief
hierin, dat
zijn.
lof,
eerbiedenisse en dankzeg-
ging aan God.
God
hebben met
lief te
de lusten
receptief
zijn
en
hart
is
neigingen
niet eigen
van
genegenheden fabriceeren maar
zijn hart laten
beheerschen door de
neigingen des Heeren, en ook actief
in
brengen
al
En in
God
hebben met de daad bestaat
lief te
den naam des Heeren
te
receptief zich eerst door actief
diensvolgens
receptief in zich te
op
om
niet alleen daarin
heerschen, maar omgekeerd
God
beheerschen en dan
te laten
heerschen in Gods naam. Dus eerst de macht Gods nemen en haar daarna te reproduceeren en naar buiten
te
te
laten werken.
Het ambt van worteld
Dat
in
er
profeet, priester
dan
macht
en koning
is
dus niet bijkomstig, maar ge-
wezen der menschelijke natuur. door de zonde in dat ambt een schakeering ontstond, het
veel toelichting noodig. is
toe-
de genegenheden des harten.
liefde en al
de uitingen der
eindelijk
Hem
van den wil nu op God aanwerken en
werkingen
de
Adam over
als
een
koning ander
Het in
is
duidelijk dat de overheid na
het paradijs
mensch,
na
;
den
den val
heeft niet iets
anders
vóór den val had nooit een mensch val
wel.
Dat
is
het
vaste
ken-
merk.
Wanneer
ik
nu deze drie ambten neem,
is
elk dier
ambten zoowel vóór
na de zonde een medaille met twee zijden, de eene receptief, de andere en op die twee zijden van elk ambt
in
als
actief,
elk dier stadiën dient scherp gelet.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's