Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 368
college-dictaat van een der studenten
;
LOCUS DE PECCATO.
118
Antwoord
üe anima
:
omgeslagen,
(want
eigen
derelictio
altijd
personeel
was
Dientengevolge,
worden
derelicta
werking
de
overgelaten.
van
is
omdat
personeele
't
bleef die
leven
zijn
niet
humana anima
in zich
unio nooit verbroken
had deze derelictio voor Christus
zal,
Deo
a die
zonde
tot
zonde), indien ze aan haar
altijd
Derelicta
met den Zoon,
die
zou terstond
Christus
minus
verbonden
den zondaar had. Joh. 5
is
zelven had.
verbroken
of
die gevolgen, die ze voor
26.
:
De mors temporalis.
5e
Deze
is
de
losmaking van
den mensch en de wereld gegrepen
plaats Hij
in
;
Christus
bij
den
band tusschen
en lichaam
ziel
;
tusschen
tusschen het ik en zijne omgeving. Alle drie heeft ;
zijn
ziel
en lichaam
zijn
gescheiden geweest
werkelijk drie dagen lang van de zijnen gescheiden geweest; en zelfs
is
zijne opstanding had Hij geen gemeensciiap meer met deze wereld, maar met een andere hoogere wereld.
bij
De mors ae
3^
terna.
Hier schuilt eene moeilijkheid.
En was
Ja. is
dit
niet zoo,
Is
Jezus ook den eeuwigen dood gestorven?
dan moesten wij
er
eeuwig onder verzinken.
een dwaze prediking, die Christus alles dragen
dood
;
want wat Christus
niet draagt,
moeten
wij
laat,
Het
behalve den eeuwigen
nog ondergaan. Dus de ana-
logia fidei eischt het reeds beslist.
Wij
moeten
de schuld.
hier
Waarom
nu terugkomen op het extensive en intensive dragen van is de mors aeterna voor het schepsel een „eternal punish-
ment?" Omdat een bloot creatuur de eeuwige straf alleen extensive dragen kan. De reden, waarom Christus Jezus die mors aeterna dragen en toch weer opstaan kan, indrinkt.
Nu
is
dat Hij die mors aeterna intensive in de diepte van zijn
voelen wij
waarom
Christus tegelijk
God
wezen
en mensch moest
zijn.
Een bloot creatuur had ons nooit kunnen verlossen.
§
8.
Peccata Actiialia.
De werkingen, die in dezen toestand van dood van den wel dooden, maar niettemin nog bestaanden en krachtens zijn bestaan nog werkenden zondaar uitgaan, zijn alle peccata en in volstrekten zin zondig, wat goeden schijn ze ook vertoonen. Deze zonden dragen den naam van peccata actualia of werkelijke zonden, die tegen het peccatum originale of de aangeboren zonde overstaan. Tot deze onderscheiding komt het intusschen nog niet bij kinderen zonder onderscheid des verstands, maar alleen bij personen, die tot onderscheiding kwamen. Naar de verschillende bewegingen, waaruit deze zonden voortkomen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's