Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 368

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 368

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

LOCUS DE PECCATO.

118

Antwoord

üe anima

:

omgeslagen,

(want

eigen

derelictio

altijd

personeel

was

Dientengevolge,

worden

derelicta

werking

de

overgelaten.

van

is

omdat

personeele

't

bleef die

leven

zijn

niet

humana anima

in zich

unio nooit verbroken

had deze derelictio voor Christus

zal,

Deo

a die

zonde

tot

zonde), indien ze aan haar

altijd

Derelicta

met den Zoon,

die

zou terstond

Christus

minus

verbonden

den zondaar had. Joh. 5

is

zelven had.

verbroken

of

die gevolgen, die ze voor

26.

:

De mors temporalis.

5e

Deze

is

de

losmaking van

den mensch en de wereld gegrepen

plaats Hij

in

;

Christus

bij

den

band tusschen

en lichaam

ziel

;

tusschen

tusschen het ik en zijne omgeving. Alle drie heeft ;

zijn

ziel

en lichaam

zijn

gescheiden geweest

werkelijk drie dagen lang van de zijnen gescheiden geweest; en zelfs

is

zijne opstanding had Hij geen gemeensciiap meer met deze wereld, maar met een andere hoogere wereld.

bij

De mors ae

3^

terna.

Hier schuilt eene moeilijkheid.

En was

Ja. is

dit

niet zoo,

Is

Jezus ook den eeuwigen dood gestorven?

dan moesten wij

er

eeuwig onder verzinken.

een dwaze prediking, die Christus alles dragen

dood

;

want wat Christus

niet draagt,

moeten

wij

laat,

Het

behalve den eeuwigen

nog ondergaan. Dus de ana-

logia fidei eischt het reeds beslist.

Wij

moeten

de schuld.

hier

Waarom

nu terugkomen op het extensive en intensive dragen van is de mors aeterna voor het schepsel een „eternal punish-

ment?" Omdat een bloot creatuur de eeuwige straf alleen extensive dragen kan. De reden, waarom Christus Jezus die mors aeterna dragen en toch weer opstaan kan, indrinkt.

Nu

is

dat Hij die mors aeterna intensive in de diepte van zijn

voelen wij

waarom

Christus tegelijk

God

wezen

en mensch moest

zijn.

Een bloot creatuur had ons nooit kunnen verlossen.

§

8.

Peccata Actiialia.

De werkingen, die in dezen toestand van dood van den wel dooden, maar niettemin nog bestaanden en krachtens zijn bestaan nog werkenden zondaar uitgaan, zijn alle peccata en in volstrekten zin zondig, wat goeden schijn ze ook vertoonen. Deze zonden dragen den naam van peccata actualia of werkelijke zonden, die tegen het peccatum originale of de aangeboren zonde overstaan. Tot deze onderscheiding komt het intusschen nog niet bij kinderen zonder onderscheid des verstands, maar alleen bij personen, die tot onderscheiding kwamen. Naar de verschillende bewegingen, waaruit deze zonden voortkomen

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 368

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's