Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 33
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
1
Ritschl en de Ritschliaanscfie Theologie.
dom
wereld
de
in
de einduitkomst, door
in
de
over
hij
fundament
vast
maar zoo min het mogelijk
moet,
geen
op de menscheiijke natuur en daardoor op het kos-
rusten
zijn.
drup op
verband
wateren,
een huis
is
er vooraf
het mogelijk een theologie of religie te
is
mische geheel, waarin wij geschapen de
vereeniging van beide
een
hangen aan een dakbalk, wanneer
te
gelegd, evenmin
is
ze
tenzij
krijgen,
op
alles
wel
zoekt
Hij
zeggen, dat de menscheiijke geest postuleert, dat
te
heerschen
natuur
bouwen, door
te
weg.
staat,
1
eenig
buiten
Bij
Ritschl
de theologie een
is
met het leven
olie-
de natuur en
in
den natuurlijken mensch.
Om
kosmisch
en
mogelijk
resultaat
dit
de Ethischen, door
nl.
leven
ethische
geïsoleerd
maken,
te
verband op
't
de
en
slaat
te heffen
weg
den
hij
christelijke religie geheel te
van den
ontwikkeling
in
van Fichte en
tusschen geest en
zoeken
stof, zedelijk
in
een geheel
mensch, waarbij het verband van
den mensch met het leven der wereld en der natuur geheel verbroken wordt. Het
christelijk leven
moest
Dit
3.
komt dan op
er
hem
zich zelf te staan.
maken, dan het denken
anders
te
geling
van
om
toe leiden,
De
is.
waarheid der dingen, zooals God ze
de
Dat menschelijk bewustzijn
bewustzijn.
het denken in de theologie insgelijks
de wereld
in
gegeven
is
in
theologie eischt afspiein het menschelijk
geeft,
de natuur.
Daarin
ligt
dus de band tusschen de theologie en de andere wetenschappen. Waar Ritschl
nu een ander denken neemt voor de theologie dan voor de wetenschap, maakt den laatsten band
hij
waarmee de
los,
was aan
theologie verbonden
het
men-
schelijk denken.
Dientengevolge
is
beweert
Hij
'i^ihdoq.
er
hem geen
bij
wel met
nl.
ontwikkeling van het Christendom alle
andere philosophieën op
te geven.
Zoo doet
Schrift zijn eigen
zij,
om
Dit
eigenlijk
komt
dit
de
werkelijkheid
uit bij
de
leer
hij
eenvoudig
eigen philosophie als de eenig ware
terwijl hij voorgeeft alleen uit
op
zij
de Heilige
te zetten.
betreft.
Materieel
materieele.
werpt
feitelijk
anders dan met de autoriteiten der Heilige
denkmanier dekken,
wat het formeele deel het
zijn
feitelijk niets
hij
Schrift te putten en alle philosophie
En nu
geven, maar
te
meer dan door een xpdrov
theologie
philosophie te breken en een spontane
alle
ontbreekt
komt en
Ritsch'ls
alles
een
hier
op neer, dat
wordt.
Het sterkst
stelsel illusie
van de zonde, van Christus en van de rechtvaardig-
making. 4. De justificatie. Bij Ritschl komt dit hier op neer, God denkt als een vertoornd rechter, maar dat God dit
redding
van
omtrent
God ontnomen worden
zondaren
bestaat
dan en
hierin, zij
dat de zondaar zich feitelijk niet is.
De
dat hun die verkeerde gedachten
leeren inzien, dat
God hun de zonde
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's