Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 486
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE CONSUMMATIONE SAECULI.
10
s
een
Men moet
f^ivov.
y.zi
er zich
dus rekenschap van weten
te
geven, waarvan
moet dus nader bepaald en een de poging daartoe is de titel „locus de consummatione saeculi" (Saeculum h.1. tijd, in tegenstelling met de eeuwigheid; „saeculariseeren" beteekent dan ook: „uit het terrein van het eeuwige op het terrein van het tijdelijke overbrengen." 't
het
einde,
bedoeld
laatste
Dit begrip
is.
=
Met saeculum wordt dus bedoeld: 't proces der schepping, zoolang het duurt; men kan saeculum dus ook noemen „deze bedeeling" of „oeconomia" d. de i.
:
stand
tijdelijke,
kan
een
hebben.
finis
zooals
dingen,
der
niet
die
zonder einde
tijd
Het saeculum nu, het
bestaat.
omdat het een begin heeft, moet het ook woord consummatio uit. Immers het wil Zoo kan men zeggen, dat de flos de heeft.
zijn
;
Dit nu drukt het
iets zijn réXoc bereikt
zeggen, dat
den
naar
consummatio seminis
is,
wijl
't
zaad
de bloem voleind
in
is.
Niet, dat er
dan
meer is, want op de bloem volgt nog de vrucht maar dat proces is dan Consummatio saeculi duidt derhalve aan, dat het saeculum, het tijdelijke,
niets
;
uit.
deze bedeeling of oeconomie haar
Wat
II.
finis,
haar réXsg heeft bereikt.)
zaak zelve betreft staan
de
we
tusschen Pantheïsme en Theïsme (genomen
Ook
en Polytheïsme).
bij
hier in
voor de groote tegenstelling
den dubbelen vorm van Mono-
de paganistische, polytheïstische godsdiensten
leeft
er een dag komt, die een einde aan deze bedeeling zal dag des oordeels en des verderfs zal zijn: "Una dies dabit exitium multosque per annos sustentata ruet moles et machina mundi" (LucreBijna alle volkeren hadden dat uitzicht. Wij hebben hier dus te doen tius.)
de
dat
erkentenis,
maken, dat
met een
dat niet alleen geprofeteerd
feit,
belijdenis uitmaakt
der
stuk
er een
en sluipt
van de
de theologia naturalis.
in
is
in
maar ook voortkruipt zwakken vorm
christelijke religie,
Overal, waar, in welk een
ook, religie heeft bestaan of nog bestaat,
dan
de theologia supranaturalis, een
is
tegelijk
daarmee gegeven de
cospectatie van een finis dezer bedeeling.
Hiertegenover
niets
staat
dan
óf het brute materialisme, dat zich eigenlijk
met het tegenwoordige
alleen en uitsluitend
inlaat óf
de pantheïstische philo-
tot nu toe altoos Over geheel de philosophische lijn gaan altijd zoowel de ontkenning van de creatio mundi, als die van de finis hujusce oeconomiae samen. En ditzelfde verschijnsel nemen we ook waar bij mannen
sophie.
Deze
het begin
a.
als
;
Origenes
loren
;
niet
verliepen.
laatste
negeerde van haar eerste optreden af
b.
het einde der wereld.
e.
a.,
die
meer putten
Ook
wel uit
als
theologen begonnen
de Heilige
Schrift,
doch
zijn,
in
maar hun adel ver-
philosophische wateren
thans weer leeren de theologen, die aan geen einde aller dingen
gelooven, geen wezenlijke incisie belijden in de toekomst, een eeuwig
den III.
Kc<T,uog in
Op
het verleden.
Deze twee gaan
de vraag nu, waardoor
in het
altijd
zijn
van
samen.
algemeen menschelijk besef de ver-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's