Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 643
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
Caput
De Sackamento Sacrae Coenae. §
III.
23.
De
zeggen dat de schemering, anderen, dan de
gen
hierom een
wat het
iets,
ker,
wiens
lijden
tusschen zonsondergang
tijd
afwijkende van dat der Joden.
ritueel,
Het paaschiam moest worden gebraden, mocht blijft
sacrae coenae. 169
Karaieten en Samaritanen hebben
stikdonker daardoor wordt aangeduidt.
en
institut.
is,
Ook deze
onvermengd.
niet
gekookt.
instelling duidt
Bij
braden
nl.
op den Zaligma-
en sterven zuiver moest worden gehouden van bijgevoegde
plechtigheden.
moest gegeten
Het
hierop
historisch
kruiden
dat
ongezuurd brood, wat
bittere kruiden en
met den toestand, waarin
moest
breken
Israël
De Egyptische zuurdeesem moest worden
het verkeerde. tere
worden met
duidt,
verwijderd.
zijn het zinnebeeld van het brood der verdrukking, dat
Niet een feestmaal,
maar een
Geen been mocht van
tijd
De zij
bit-
aten.
van worsteling ging men tegen.
worden gebroken.
het lam
Ook
duidt aan, dat
dit
het lam onverdeeld blijven moest.
Bovendien d.
er
mocht
niets
overblijven,
en
wat overbleef moest verbrand,
Gode gewijd worden.
i.
Wat
de
accidenteele
met de
verband
bepaling
betrof,
de
eenige
besnijdenis;
pascha stond
het
conditie,
die
in
rechtstreeksch
tot het
gebruik werd
men de besnijdenis ontvangen had. Ook moest men zich te voren beproeven hierin, of er ook levietische onreinheid aan den persoon kleefde. Maar wie onschuldig levietisch onrein geworden volgens Num. was, behoefde niet van den bondsdisch verstoken te blijven 9 7 en v.v. mocht hij het een maand later eten. De vorm, waarin het pascha optrad, was die van een sacra coena, gelijk bij de schelamim. De symbolische beteekenis was, dat God de zijnen in zijn huis was
gesteld,
dat
;
:
ontving en met een maaltijd verkwikte.
Dit had
maar
verbond
nis
den familiekring plaats
in
gebracht
;
Divini in de families niet
offer,
een
gestort
Nog
om
;
het
de tegenwoordigheid Gods
korban,
uit.
in zijn
het pascha niet centraal,
werd hierdoor
in
het gezin
tempel sloot de praesentia Numi-
Daarom was
maar ook tevens een
bij
nn?,
het paaschiam inderdaad een want het bloed moest worden
het altaar.
tweeërlei
was met
dit
pascha verbonden, het feest der ongezuurde broo-
den en het brengen der eerstelingen. gegeten, zoo
ligt
Als de eerstelingen van den oogst worden
daar achter een periode, waarin
men maanden
lang van het
verworvene heeft geleefd, maar een nieuw leven ving daarop weer aan. TrekEgypte ging men een nieuw leven in. En dat het feest der nli:2 werden toegevoegd, duidde typisch aan den overgang van den dood het leven der opstanding acht dagen at men ongehevelde brooden, eer men
kende
uit
hieraan in
;
de spijze des nieuwen levens gebruiken mocht.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's