Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 350
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo
332 denkbaar.
bibliotheek
met
kende
Hij
het paradijs
In
Wel
is
waar
tot
Denkt maar
het verstand verduiser zijn
;
en vele vromen
zijn,
zijn
op zekere hoogte ook het vermogen
om
De eigenlijke De mensch, die
ver-
Maar
denken verzwakt.
discursief te
knap"
„vreeselijk
is
studie opgelegd,
zich heen vanzelf.
meer leeren kunnen ? Weineen
niet
menschen, die toch
dom",
„uiterst
om
Maar door de zonde wordt
Wil dat zeggen, dat wij
goddelooze
werd aan Adam geen
levensbesef de wereld
zijn
aan het noemen der dieren. terd-
(Pars Prima).
dat
is
het toch niet.
duistering ligt in de „wijsheid", niet zoozeer in de studie.
wijs
dwaas geworden. De spreuken en alle chokmatische geschriften stellen dat „dwaas en „wijs" gedurig tegenover elkander. Cf. ook de gelijDat waren kenis van den Heere Jezus omtrent de wijze en dwaze maagden. geen intelligente meisjes en meisjes zonder studie. Neen maar bij de wijze maagden wel en bij de dwaze niet was het y.a/.:>^,az van het levensbesef was,
nu
is
opgeheven.
Had
de zonde doorgewerkt, zonder de stuiting der gratia communis, dan zou
weg
die ectypische wijsheid geheel
mensch geen
dat de is
de ectypische wijsheid nu nog
En het is noopt om wat vjij aan kigen vorm.
dit
Maar
zijn.
bij
gemeene
juist die
de verduistering
duivel, dat
niet absoluut
gratie maakte,
werd.
den mensch aanwezig, maar
in
Daarom
zeergebrek-
gebrek, als straf voor de zonde ons opgelegd, dat ons
inzicht te kort
komen,
in te
halen door studie. Vandaar,
dat de studie altoos het drukkende van eene straf op de zonde met zich brengt.
Een schoolkind op de banken voelt het zelfs, dat het wel prettig is om vooruit vandaar het lokken der te komen, maar dat het leeren toch een moeten is :
vacanties.
Dwaas
is
het, tot
zoo'n kind te zeggen
:
„Je
moest eigenlijk graag
willen leeren."
Daar nu die wijsheid eene genadegave Gods naar
het
bestel
de Japanneezen
met het oog zich
op
;
niets te verheffen,
is
sterk, dat
de ander heeft over niets in
waar
gemakkelijker.
die
De
organische
wijsheid
is
Het
is
er
mee
als
van den ander zwak. De een heeft te klagen.
Maar
vanzelf
het leven.
Die wijsheid nu doet het levensbesef werken en
zeer ongelijk verdeeld,
is zij
meer wijsheid hebben dan de Chineezen.
dat van den een
maakt het grootelijks onderscheid heen,
is,
namelijk van die, immers vrijmachtige, genade. Vandaar, dat
verwantschap
in
verband met de wereld trekt,
daar
werkt
om ons
alles
veel
geen soort tinctuur, die ons ingedruppeld wordt,
maar een doen voelen van het leven, door die organische verwantschap. Daardoor kunnen wij indringen in de realiteit van het leven. Doordat wij weer aangespannen staan aan 's levens wagen, kunnen wij makkelijker trekken. De
chokma soort
sluit
altoos aan de natuur aan.
van mysterie, maar een indringen
De chokma in
is
in
het minst niet een
het natuurlijke leven,
waarvoor de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's