Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 282
college-dictaat van een der studenten
:
LOCUS DE PeCCATO.
32
houden dat de zonde een actuosa privatio was. Heydegger zegt aldus Non igitur est mera privatio sed etiam mala qualitas animae inhaerens, contraria bonae qualitati, unde vitia non opponuntur virtutibus privative sed contrariae :
qualitates sunt.
die privatio, orbatio van zoodanigen aard, dat
Is
tenis uitloopt of
is
zij
eenvoudig op ontsten-
ze eene, die actieve kracht openbaart ?
Böhl, gehjk wij reeds zagen, beweerde, dat ze geen actieve kracht had.
reden
't
hiervan
deze
is
Böhl komt
:
geloof
zou
alleen
digmaking weer op
bestaan
uitdrukkingen
er
onbekeerde precies
't
wat
den,
geleid,
de
hij
men gekomen
is
hij
is
beeld niet
in
Adam
in
ingezet; zich
de
Blijft
naar maar
niet
precies dezelfde
is
in
Immers
afgaan.
lijn
mensch vóór en na de in Gods beeld. Want wedergeboorte geen nieuw schepsel wordt, ?
geschapen zijne
bij
Adam
Gods beeld Gods beeld
in
van
niets
van de Gereformeerde
geheel
die
mensch
hieruit dat
Dit heeft
moeten wij ook aannemen, dat dat
slechts stond de onbekeerde eerst buiten, nu
;
zijne volgelingen, die systematiseer-
dat
ik,
niet
trekken
te
eene Christologie, Hamartologie en
welke conclusies
zeg
door
bij
bekeering dezelfde, dan
dan volgt
Hem
waarvoor wij
iets
niet gesystematiseerd moest, tot
Anthropologie tot
—
die tegenstelling diep
werken, die doen denken dat een bekeerde en
zijne
zelfde zijn
de zon der gerechtigheid.
in
deze heeft
heiligmaking en daartegenover de rechtvaar-
in
Maar om nu
in
;
tegen de voorstelling der piëtisten, alsof
voorgrond gesteld
den
genoeg kunnen danken. zijn
de school van Kohlbrugge
uit
uitnemende wijze geprotesteerd
op
De
was vóór en na den val; en dan Gods beeld is ingeprent, maar
niet
Adam
dan heeft echter
puris naturalibus
gehad en heeft ook de wedergeborene Gods
zich.
Voor de Christologie leidt dit er toe om bij den persoon des Middelaars evenzoo te poneeren, dat Hij heeft aangenomen onze zondige natuur, want dan versta ik onder zondige natuur niet een natuur die in zich zelf bedorven
maar
is,
alleen een natuur, die uit
Dan moet als
gaat
—
in
voor
noch
één
delijk uit
De
echter
positiefs
iets
stellen
ik
leer
als
te
't
licht
der heerlijkheid
de Hamartologie er toe komen
bij
stellen
—
want dan zou
ik in
genomen
om
Christus het bederf
eene actio, maar eenvoudig als eene carentia.
dezer punten, moet ook
feil
gaan
in
alle
is.
de zonde niet
andere
;
dit
Wie blijkt
feil
dui-
Böhls leer der zonde. onzer Gereformeerde Kerken daartegen
Confessie
:
„dat
de zonde
van ongerechtigheid"
—
in
ons geworden
waaruit duidelijk
is
blijkt,
is
een
wordt toegeschreven. Synopsis
:
de Peccato
VIII
altijd
opborrelende poel
dat haar eene actieve kracht
hierboven aangehaald.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's