Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 127
college-dictaat van een der studenten
§ met
NOTIONES FALSAE.
4.
verzwakt Godsbesef
zijn innerlijk
109
de omsluierde natuur aan zichzelven
in
overgelaten, mist elk spoor van de monotheïstische belijdenis. Dat deze nu wel
spoor heeft achtergelaten en ook voor ons besef de meest natuurlijke
een
de vrucht van de gemeene genade, en van de gratia specialis, die èn
is
wonderen op gereageerd kracht
Het
de regeneratie op geestelijk gebied daartegen
in
Maar niettegenstaande
heeft.
om weer
onmogelijk
buiten
De
ons.
reageerende en regenereerende
die
de synthese
te
maken tusschen God
termen
synthese
dier
ons en
doen geboren worden.
hebben ons dus van meetaf duidelijk voor oogen
Wij
in
ontstaan door de verbreking dier synthese, heeft
duïteit,
het polytheïsme en eindelijk het atheïsme
beide
is,
de
toch de belijdenis van het monotheïsme telkens weer teloorgegaan.
is
is
God
èn
natuurlijk
in
de
In
zijn.
paragraaf
zijn
welke de
te stellen,
daar de gebruikelijke
woorden voor gebezigd immanentie en transcendentie. Zien wij eerst, wat daaronder wordt verstaan daarna, op welke doolpaden elk dezer twee den zondaar geleid heeft, toen de synthese verloren was. :
;
immanentie
De
1.
Wel
geleerd.
niet
is
wordt met zoovele woorden eene
er
noch
figuur, niet in dialectische
17
Ps.
:
het
in
Oude Testament
in
beeldspraak en
beschrijvende vormen.
„Gij hebt mijn hart beproefd, des nachts bezocht, Gij hebt mij
3:
wordt
Zelfs
getoetst."
in
symbolische belijdenis van,
e]"ix
om
gebruikt, dat beteekent „opsmelten,
het inner-
wezen te doorzien." Daarin ligt de erkentenis, dat God het innerlijke wezen beroert en aangrijpt, de meest kernachtige wijze om de immanentie
lijke
te
uit
Nog
spreken.
dieper gaat het, als daarbij komt: „Gij proeft de nieren."
wordt die immanentie
Voorts betrekking
de
tot
in
Oude Testament uitgesproken met
het
De donder
natuur.
is
er de rnn^'hp, die de cederen van
Libanon verbreekt en de hinden jongen doet werpen; de wolken zijner
voeten; de Heere
pijlen enz.
nentie is
Metterdaad
Gods
op dezen
predikt
Leert bolisch.
hemelen,
in
het
dit
het stof zijn zijne
de
rijkste
teekening
in
beeldspraak van de imma-
eene religieuse opvatting van die natuur.
of
heel
genen tekst zijne
te
is
leert
kennen,
behoeft zich
beroepen, maar het gansche Oude Testament
Ja,
God
bezield
Hem
is.
maar eveneens sym-
mijn troon en de aarde de voetbank mijner voeten,"
de hemel der hemelen zouden
uitdrukkingen,
Men
kosmosverklaring eene natuur, die door
Oude Testament ook de transcendentie?
„De hemel ja,
is
zijn
op de winden des Hemels; de bliksemen
de natuur. Voorzoover de Schrift ons de natuur
in
er onmiddellijk
niet
rijdt
niet begrijpen."
„De
Al dergelijke
die voor het grijpen liggen, teekenen ons het onderscheid tus-
schen den kosmos en het
Wezen Gods. Het
sterkst
komt
dit uit in
de visioenen,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's