Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 713
college-dictaat van een der studenten
Caput
De Medfatoris Persona.
III.
eenmaal
door den
den
§
De
6.
dg
natura humana.
11
in zich en nu is ook de Heere Christus verzocht en moeten dus ook de illecebrae ad peccatum in Hem geweest zijn, anders was het voor Hem geen verzoeking en kan er
kreeg
zondeval
dus ook van geen overwinning sprake
Wij merken op
Men
:
y.ivrpcy
b.ijLxpTiy.v
zijn.
wanneer de Heere Christus beproefd
zegt,
en Hij kon niet zondigen, dan
was de
is
geworden
proef niet echt.
wel te onderscheiden tusschen de humana natura, quae formam peccatosam en de humana natura vóór den val, waarin de nuda possibilitas peccandi bestond, maar zonder de zondige Itti'^'jyiiy-i. Had Adam deze laatste reeds vóór den val gehad, dan was hij als zondaar geschapen. In Adam was dus alleen de nuda possibilitas peccandi,
hebben
Wij
hierbij
per
peccatum
niet
de illecebrae,
ook
possibilitas,
De die
gebod en
onze natuur wel ons
Bij
is in
die
heeft
nuda
niet alleen
is
iTTtB-j^ulxi,
zonde veroordeeld worden,
elders in de Schrift als
afgescheiden van de zondaren was, nooit bestaan.
in Christus, die
val,
en ons langs een hellend
Christus volkomen afwezig. Die
Daarentegen de nuda possibilitas peccandi,
den
zijn
derhalve
peccandum.
ad peccandum, die
het \ö^^
in
in
toeglijden.
inclinatio ad
inclinatio
hebben
deze
terwijl
zonde doen
de
naar
vlak
induit
de
in
menschelijke
menschelijke natuur bestaan.
Maar overmits Jezus
gelijk
Zonder dat was
zij
in
Adam
zij
er
Hem
in
elke
in
geen menschelijke natuur.
aannam een menschelijk persoon,
niet
maar de menschelijke natuur, en
bestond vóór
van Christus evenals
natuur
niet
geen menschelijk
een homo,
deze
ik (die
maar daarentegen de menschelijke natuur eeuwig verbonden bleef met den tweeden Persoon uit de Drieëenheid, zoo maakt het beheerscht worden door dien goddelijken Persoon het absoluut onkan)
realiseeren
possibilitas
was,
mogelijk, dat die possibilitas realiteit zou worden.
Deze
distinctie leert
bilitas
kon slechts
zat,
noch
die
dus
de nuda possibilitas peccandi hoort en was
:
de
in
natuur van Christus, maar de natura humana, waarin die possi-
menschelijke
zelf
actie krijgen
ooit vallen kon,
door hipyiix van den tweeden Persoon,
noch kon toelaten dat
zijn
aangenomen men-
schelijke natuur viel.
Maar a. is
—
dan
voert men hiertegen aan was de proefneming niet echt :
;
want
als iets niet vallen kan,
dan
proefneming overbodig.
Wanneer een spoorbrug gereed is, dan laat men er een zoo zwaar mogelijk beladen trein overheen loopen, als bewijs, dat de brug die vracht dragen kan. Is
het nu eisch voor den ernst der proefneming, dat die brug
De zwaarbeladen wagens dienen
Immers neen. brug
niet
door
te
kan
inzakken.
buigen (evenals
Hier bij
laten zien, dat de brug, die
is
dus
Christus),
op zich
wel
in
juist
om
aan
A:a/2
te
doorbuigen ?
toonen, dat de
abstracto de mogelijkheid
maar de proefneming dient
zelf
juist
de
menschelijke natuur met
te
wel ineenzakken kon, gedragen door het
genie en de kunst van den architect niet kan doorbuigen. Zoo ook hier. Christus
om
om
zijn
Waar
goddelijke kracht steunt, daar dient
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's