Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 675
college-dictaat van een der studenten
§
mogen dus
Wij
Supranaturalisme,
de
van
idee
Dichotomie en Trichotomie.
3.
spreken van een persoonlijk
niet
ware
als
God
in
den
van het
zin
een anthropomorphistische zegswijze.
dit
persoonlijkheid
35
ligt
niet
in
den mensch maar
in
Want
God.
Fichte,
waaronder dus ook God was, product maakte van het Ich, mensch de idee der persoonlijkheid zoeken. Van hem ging dit over op Schleiermacher en zoo kwam het bij onze Theologen, die maar altijd roepen en wijzen op de persoonlijkheid (zoekt het Gereformeerde het Nicht-ich,
die
moest
niet
wel
de
in
den
in
maar
leer
moeten
theorie
in
den
persoon
en
Een persoon
wij afsnijden.
gaan met u mee).
wij is
niet
En deze
De
iemands wezen.
tekst
wel het duidelijkst: „een aanzienlijk persoon woonde daarin"; men wordt meer persoon, naarmate men meer D''JS heeft.
uit
Job
leert dit
wanneer er een oeconomia is; absoluut en ideaal oeconomia divina niet wegens 't onderscheid in wezen, maar in werking. Zoo zien wij dat ook in deze zaak, de menschenwereld Gods beeld is want in de menschelijke huishouding zijn de werkinPersonae
bestaan
bestaan
zij
alleen
alleen
de
in
;
;
gen eveneens onderscheiden, en daarom
Dat de persoonlijkheid de
nog
taal
er
ook onderscheidene personae.
met het karakter
niets
aan
duidelijk
zijn
b.v.
„Wat persoon
te
is
maken dat ?"
ook
heeft, geeft
in
den
zin
van
„Hoe ziet hij er uit?" „van wat conditie is hij?" Nog sterker in de vraag: Voor hoeveel personen moet er gedekt worden ? waar persoon hetzelfde is als couvert.
En
het
tegenover
taalgebruik èn het Schriftgebruik van „persoon" staan dus lijnrecht
de idee van „persoonlijkheid", die Fichte ontwikkelt
in
zijn
werk
Zur Idee der Persönlichkeit"-
De
7.
dichotomistische
wezen
delijk
wat buiten God
maar
Er
zelf. is
is
indeeling altijd
daarom
;
voortvloeiende
uit
is
heeft
haar
diepsten
grond
in
't
god-
maar één tweeheid mogelijk n.1. God en de duïteit in den mensch niet accidenteel,
Gods wezen.
God
heeft
een
wereld
geschapen
eigen beeld gezet n.1. de ü^zrx en schaduw heeft, zoo is ook de schaduw dezer wereld in de wereld der 'ópxrx. De mensch nu is naar zijn aanleg bestemd in beide te leven en te werken hij heeft dus organen noodig om dit te
naar
zijn
evenals
gelijkheid
het
en
daarin
zijn
;
een
licht
;
God: op aarde zijn vele vaders, in God is de Vader; op aarde in God is de Zoon ; elke persoon hier op aarde is slechts afschaduwing van den persoon in Gods wezen en dus gebrekkig. Wij moeten derhalve de zaken uit God bezien; in Hem het archetype vinden en niet iets van den mensch op God overdragen, alleen zijn
absoluut
vele
in
kinderen
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's