Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 686

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 686

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

Locus DE Deo (Pars Altera).

252 van

stig

bazende

Aristoteles,

zóo dat het evident

juistheid,

voor de menschheid alles

op

dat

te vervullen.

terrein

doorgedacht. Als

om

het

is

Hij heeft

men bedenkt,

dat

wel

het

zijn

met een meesterhand

dien dienst

de eerste

als

die onderscheidingen zuiver

al

moest aanvangen, inden-

thans leven, nog zoo vaak moeite heb-

verstaan, dan blijkt het overtuigend, welk eene geheel eenige

te

van

begrip

Trpba-u^Trov

communis.

betreft,

nog

rusten wij

op Aristoteles

altijd

dieper ingedrongen in de onderscheidingen, maar er

eenigszins

wij

talent en ver-

om

begaafd werd

hij

zelf dat alles

hij

wij, die

plaats Aristoteles inneemt in de gratia

Wat

hoe

aanzijn geroepen en

tot

ken en doordenken, waarmee

ben

hem gemaakt met wonder

door

zijn

zij

gingen dan ook zoovele eeuwen voorbij, en waar wij zelfs gebonden hetgeen

hij

op hem

rusten.

daar spreekt het vanzelf, dat de Vaderen

gaf,

gewend aan de onderscheiding

Aristoteles heeft ons

van

eenerzijds

1.

zijn aan de 4e en 5^ eeuw

in

de

de

en

ola-lx

(pCmc,

het Latijn aangeduid door de

in

woorden substantia en natura, en daartegenover van de

anderzijds

2.

i>7rirrTx<Ttc

en

cT/jscrojxsy,

noemd subsistentia of hypostasis en persona. Hoe hebben wij nu het verschil te denken tusschen Het verschil

eene

ligt

een

hypostase,

maar noch

boom

boom noch

die

De mensch

is

hypostasis eigen

hierin, dat

is

een

mug

die

zoodra wij aankomen

we

bij

Latijn ge-

hypostasis en persona?

mug

een

boom

is

een hypostase,

is

personae.

ook eene hypostase, evengoed

maar het begrip van hypostase, dat aan gespecialiseerd

't

aan elk wezen, een

is

subsistentia, zijn

in

alle

als

de

boom

en het insect,

wezens gemeen

de redelijke wezens.

is,

wordt nu

Onderscheiden

tusschen de redelijke en de van rede ontbloote schepselen, dan

is

de per-

sona alleen eigen aan de redelijke wezens.

Men kan

daarom,

men

als

hypostasis en persona, omdat

spreekt van het Goddelijk

men

met wat onderscheiding maakt en

het Goddelijk

in iets

wat

Wezen, spreken van

Wezen ook

we ook goed inzien het verschil tusschen den boom als een generaal begrip, dan heeft die

Anderzijds moeten

Neem

ik

boomennatuur natuur.

species

Onder

boom van

den boom

species,

natuur

en uit.

nu

ik

uit die

die eiken kan ik

bchoorende,

eiken, elke

van

neem

;

rust,

nader

b.v.

de

die soort

de

nog

(pWti:

in

boomen den

is

eik,

is

aan

eiken

hebben

een eigen alle

boom

doen heeft

tp-Wc^

en persona.

iets,

de dat

alle eiken, tot

éen

bepaalde natuur van die is

eiken gemeen, afzonderlijk,

eene natuur, de

dan heeft die de eiken-

weer soorten maken, maar

zilvereik,

te

rationaliter bestaat.

het waarin de natuur

maar

in

die bepaalde

komt op eigen wijze

die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 686

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

PDF Bekijken