Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 686
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Altera).
252 van
stig
bazende
Aristoteles,
zóo dat het evident
juistheid,
voor de menschheid alles
op
dat
te vervullen.
terrein
doorgedacht. Als
om
het
is
Hij heeft
men bedenkt,
dat
wel
het
zijn
met een meesterhand
dien dienst
de eerste
als
die onderscheidingen zuiver
al
moest aanvangen, inden-
thans leven, nog zoo vaak moeite heb-
verstaan, dan blijkt het overtuigend, welk eene geheel eenige
te
van
begrip
Trpba-u^Trov
communis.
betreft,
nog
rusten wij
op Aristoteles
altijd
dieper ingedrongen in de onderscheidingen, maar er
eenigszins
wij
talent en ver-
om
begaafd werd
hij
zelf dat alles
hij
wij, die
plaats Aristoteles inneemt in de gratia
Wat
hoe
aanzijn geroepen en
tot
ken en doordenken, waarmee
ben
hem gemaakt met wonder
door
zijn
zij
gingen dan ook zoovele eeuwen voorbij, en waar wij zelfs gebonden hetgeen
hij
op hem
rusten.
daar spreekt het vanzelf, dat de Vaderen
gaf,
gewend aan de onderscheiding
Aristoteles heeft ons
van
eenerzijds
1.
zijn aan de 4e en 5^ eeuw
in
de
de
en
ola-lx
(pCmc,
het Latijn aangeduid door de
in
woorden substantia en natura, en daartegenover van de
anderzijds
2.
i>7rirrTx<Ttc
en
cT/jscrojxsy,
noemd subsistentia of hypostasis en persona. Hoe hebben wij nu het verschil te denken tusschen Het verschil
eene
ligt
een
hypostase,
maar noch
boom
boom noch
die
De mensch
is
hypostasis eigen
hierin, dat
is
een
mug
die
zoodra wij aankomen
we
bij
Latijn ge-
hypostasis en persona?
mug
een
boom
is
een hypostase,
is
personae.
ook eene hypostase, evengoed
maar het begrip van hypostase, dat aan gespecialiseerd
't
aan elk wezen, een
is
subsistentia, zijn
in
alle
als
de
boom
en het insect,
wezens gemeen
de redelijke wezens.
is,
wordt nu
Onderscheiden
tusschen de redelijke en de van rede ontbloote schepselen, dan
is
de per-
sona alleen eigen aan de redelijke wezens.
Men kan
daarom,
men
als
hypostasis en persona, omdat
spreekt van het Goddelijk
men
met wat onderscheiding maakt en
het Goddelijk
in iets
wat
Wezen, spreken van
Wezen ook
we ook goed inzien het verschil tusschen den boom als een generaal begrip, dan heeft die
Anderzijds moeten
Neem
ik
boomennatuur natuur.
species
Onder
boom van
den boom
species,
natuur
en uit.
nu
ik
uit die
die eiken kan ik
bchoorende,
eiken, elke
van
neem
;
rust,
nader
b.v.
de
die soort
de
nog
(pWti:
in
boomen den
is
eik,
is
aan
eiken
hebben
een eigen alle
boom
doen heeft
tp-Wc^
en persona.
iets,
de dat
alle eiken, tot
éen
bepaalde natuur van die is
eiken gemeen, afzonderlijk,
eene natuur, de
dan heeft die de eiken-
weer soorten maken, maar
zilvereik,
te
rationaliter bestaat.
het waarin de natuur
maar
in
die bepaalde
komt op eigen wijze
die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's