Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 90

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 90

college-dictaat van een der studenten, niet in den handel

2 minuten leestijd

Locus DE Salute.

68

En op de 5« reeks dat blijkens Rom. 2 dezelfde tegenwerping tegen Paulus gemaakt is en dat hij toch zijn werken

het geloof alleen uit de

6:1, leer

niet heeft

blijken kan

Ook de

veranderd.

uitkomst heeft deze leer bevestigd.

Middeleeuwen waren de „goede werken" weinige, maar matie werden b.

De

Met de

zij

weer

bloedtheologie

ficatie voor, alsof

slechts

zeggen de

justificatio

!

Antwoord. Ten

l^.

Ten onrechte

niet

Was

op

als

een

alter

men ;

het

bij

de

niet

justi-

Christus treedt in

pro altero, maar als caput

Christus opgetreden alter pro altero, dan zou Hij

Ten

2^.

Volgens

der justificatie wordt niet een mensch Jezus voor andere menschen

wreedheid opgeofferd, maar God

zelf is het, die

mensch) aanneemt en

Ten

3^.

den

borg voor den ander aan, zonder meer

te

stelt

een onschuldige voor een schuldige leed

een

doordien

de

gaat ten koste van het recht.

de verzoening voor één mensch verworven hebben.

dogma

het

In

der Refor-

Tegenover den zondaar wordt het recht opgehouden,

!

omnium pro omnibus.

in

Zij

werk der verzoening

het

tijd

vele.

Rationalisten.

tegenover een ander

den

in

De zij

justificatie

in

die

menschelijke

de menschelijke natuur

(niet

natuur het lijden ondergaat.

gaat niet uitwendig te werk en neemt niet eenvoudig

het effect heeft

om den

;

maar de

justitia is

aldus gejustifieerde ook

tevens

realis,

in zich zelf justus

maken.

Met de Socinianen. Zij liggen op de rationalistische lijn. Zij spreken ook justificatie. Maar op 3 punten wijken zij hier af. Ten l^ zij nemen de justificatie niet aan als steunende op een wezenlijken grond maar als steunende op een ongenoegzamen grond en dat wel op grond van de fides en poena van den mensch. Nu geven zij wel toe, dat die onvolkomen en ongenoegzaam zijn, maar, zeggen zij, omdat de mensch met zijn fides en poena toch zijn goeden wil toont, daarom is God toegeeflijk. Acceptilatieleer. Ten 2e. Zij leeren, dat God daarom op het geloof en de bekeering iemand als een rechtvaardige beschouwt, omdat daardoor waarschijnlijk is, dat de mensch steeds beter wordt. Ten 3e. De eigenlijke justificatie grijpt pas plaats in den dood, wanneer God zag, dat zijne goedheid om den mensch voor justus te houden tot vrucht heeft gehad, dat hij niet weer afviel. Christus valt bij hen weg. d. Met de Arminianen. Zij staan weer anders. Zij rekenen wel met Christus bij de justificatio, maar evenals de Socinianen ontkennen zij den genoegzamen grond. Christus heeft niet voldaan, maar God is over Christus voldaan. God vond de daad van Christus zoo schoon, dat Hij er genoegen mee nam niettegenstaande het ongenoegzame. Ook hier dus acceptilatieleer. Ten 2^. De Arminianen oordeelden, dat God daarom de bekeerden als justificati aanzag, omdat onder de Nieuwe Bedeeling één opus in plaats van de opera is gekoc.

van een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 90

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

PDF Bekijken