Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 90
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
Locus DE Salute.
68
En op de 5« reeks dat blijkens Rom. 2 dezelfde tegenwerping tegen Paulus gemaakt is en dat hij toch zijn werken
het geloof alleen uit de
6:1, leer
niet heeft
blijken kan
Ook de
veranderd.
uitkomst heeft deze leer bevestigd.
Middeleeuwen waren de „goede werken" weinige, maar matie werden b.
De
Met de
zij
weer
bloedtheologie
ficatie voor, alsof
slechts
zeggen de
justificatio
!
Antwoord. Ten
l^.
Ten onrechte
niet
Was
op
als
een
alter
men ;
het
bij
de
niet
justi-
Christus treedt in
pro altero, maar als caput
Christus opgetreden alter pro altero, dan zou Hij
Ten
2^.
Volgens
der justificatie wordt niet een mensch Jezus voor andere menschen
wreedheid opgeofferd, maar God
zelf is het, die
mensch) aanneemt en
Ten
3^.
den
borg voor den ander aan, zonder meer
te
stelt
een onschuldige voor een schuldige leed
een
doordien
de
gaat ten koste van het recht.
de verzoening voor één mensch verworven hebben.
dogma
het
In
der Refor-
Tegenover den zondaar wordt het recht opgehouden,
!
omnium pro omnibus.
in
Zij
werk der verzoening
het
tijd
vele.
Rationalisten.
tegenover een ander
den
in
De zij
justificatie
in
die
menschelijke
de menschelijke natuur
(niet
natuur het lijden ondergaat.
gaat niet uitwendig te werk en neemt niet eenvoudig
het effect heeft
om den
;
maar de
justitia is
aldus gejustifieerde ook
tevens
realis,
in zich zelf justus
maken.
Met de Socinianen. Zij liggen op de rationalistische lijn. Zij spreken ook justificatie. Maar op 3 punten wijken zij hier af. Ten l^ zij nemen de justificatie niet aan als steunende op een wezenlijken grond maar als steunende op een ongenoegzamen grond en dat wel op grond van de fides en poena van den mensch. Nu geven zij wel toe, dat die onvolkomen en ongenoegzaam zijn, maar, zeggen zij, omdat de mensch met zijn fides en poena toch zijn goeden wil toont, daarom is God toegeeflijk. Acceptilatieleer. Ten 2e. Zij leeren, dat God daarom op het geloof en de bekeering iemand als een rechtvaardige beschouwt, omdat daardoor waarschijnlijk is, dat de mensch steeds beter wordt. Ten 3e. De eigenlijke justificatie grijpt pas plaats in den dood, wanneer God zag, dat zijne goedheid om den mensch voor justus te houden tot vrucht heeft gehad, dat hij niet weer afviel. Christus valt bij hen weg. d. Met de Arminianen. Zij staan weer anders. Zij rekenen wel met Christus bij de justificatio, maar evenals de Socinianen ontkennen zij den genoegzamen grond. Christus heeft niet voldaan, maar God is over Christus voldaan. God vond de daad van Christus zoo schoon, dat Hij er genoegen mee nam niettegenstaande het ongenoegzame. Ook hier dus acceptilatieleer. Ten 2^. De Arminianen oordeelden, dat God daarom de bekeerden als justificati aanzag, omdat onder de Nieuwe Bedeeling één opus in plaats van de opera is gekoc.
van een
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's