Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 673
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
;
Caput en
het generieke
tot
duidelijkst
nagaan
i.TToaróX'xyy.
Dit
stukken
van
dogma van het
Geschied, van het
IV.
der
van
begrip
1.
Vóór Augustinus. 199
sacrament gei<omen
liet
is,
de geschriften van Just. Martyr en de
uit
laatste werkje, sinds
kerk
christelijke
en
weinige jaren bekend,
kunnen
is
een der oudste
De
slechts weinige pagina's.
beslaat
wij het
rwS'^^sKx
S'Sy-'/jr,
beste,
noten voorziene uitgave bezorgde Philoteus Briennius, Metropolitaan van
Het begint met de verklaring, dat er twee wegen
Nicodemië en Constantinopel.
des doods en een des levens.
een
zijn,
volgen er nog drie hoofdstukken 3-'
Sacr. §
Tic
7rs.p'.
Een
ivy^jxpicrri.y.c.
y.'r,p-jypL%
t,",
en
handelt
over
Nadat het hierover gehandeld
Trapl tc'j
^epl
-q
heeft,
twj vr,TTziw en
ri
toch
is
een vervolg van hoofd-
wat gewoonte was van hen,
vasten,
het
/JxxrfV^xric,
gaat derhalve voorop, en daarna handelt
Hoofdstuk
het over de beide sacramenten.
stuk
t,"
:
die
den
doop hadden ontvangen. hl
Doop
wordt
3-'
hoofdstuk
Tnpl
Tcpüirz^j
to-j
gehandeld.
iroT-ripbu
en avondmaal waren dus toen reeds gecombineerd als de beide heilige
De
handelingen.
tegenstelHng tusschen deze en de
SiS-y.yjri
stond reeds vast
van het bijwonen der plechtigheid der bediening werd geweerd, wie nog
was
christen
en
;
ten
slotte
blijkt,
dat er reeds formules
niet
waren vastgesteld.
Ook beschouwde men de sacramenten niet als puur symbolische handelingen, maar men zocht rapport tusschen de genadezaak en het teeken van het sacrament.
Rijk
het besef van het oecumenische der christelijke kerk.
is
Het tweede
apologie
man op
de
is
1<=
eerst geleerd heiden,
philosophus, Ie
actestuk
is
apologie
van Justinus Martyr
of Justinus
daarna pleitbezorger der christenen.
Deze
de verdediging eener christenvrouw, die door haar heidenschen
werd mishandeld en
schrikkelijke wijze
om
greep deze gelegenheid aan
eindelijk aangeklaagd. Justinus
een beschrijving
leven der suspecte christenen, en
nam ook
iets
te
geven van de
leer en het
over den doop en het avond-
maal daarin op. In
bespreekt
61
§
met Christus d.
i.
in
den
hij
gemeenschap
doop, niet als sacrament, maar als middel te treden.
wordt men van heiden Christen der
uitspreking
woorden
In
:
hij
geschiedt
in
een stroom, onder de
den naam van den Vader, den Middelaar Jezus
Christus, en den Heiligen Geest. y.vxyivyrio-fx
;
om
Hierdoor bekomt men de luxy-yvirnc.
Evenals de eerste geboorte heeft dus ook de
plaats uit een zeker vocht, waarbij
bij
den doop de Vader van hemel
en aarde een werking doet. Bij
Martyr vinden wij dus
phie vermengd.
water
maar
niet
slechts
actio e coelo plaats heeft.
hebben.
Dit
christelijke
denkbeelden met heidensche philoso-
Een belangrijk moment springt aanstonds
komt
wijl
als In
in
het oog, dat het
symbool wordt genomen, maar dat § 62 zegt
hij,
er
ook een
dat de Heidenen ook wasschingen
de daemonen vooruit den doop hebben nagebootst, toen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's