Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 858
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Christo (Pars Tertia).
42
en het productieve karakter van den profeet wordt hier uitgedrukt; het receptieve in
Om
geven
ik zal
:
nu wel
gierigheid
te
het productieve
;
doen
om Gods
bevredigen, maar
te
de strafbepaling.
er 'maar één
Is
zal spreken.
hij
:
blijken, dat dit profetisme niet optreedt
om
man, die het Nebiisme veracht,
het
boek des levens uitgestooten en
dus
blijkt,
valt
de nieuws-
wil te verkondigen, volgt in vers 19 hij
wordt
onder den eeuwigen doem.
uit
Waaruit
dat het Nebiisme met autoriteit optreedt.
Intusschen
is
dat
optrad, zou het
ook
genoeg
niet
waar eenmaal het Nebiisme onder Israël Men kon niet zien, hoe de
;
valschen vorm aannemen.
zijn
profeet receptief stond, zijn receptieve werking bleef een verborgenheid. Daar-
om
volgt
er
vers 20
in
Mijnen naam, hetwelk
beteekent profeet d.
tp
sterven."
zal
w.
dan
z.
:
niet
Nu
uit
In vers 21
uwe
:
waarvan
:
is
broederen,
niet staan
gelijk
profeet
na mij verwekken hier
—
hebben,
Werd
er
De
:
dit niets
verstaan ? En dan moet
te
zal
Was dat
de Heere
zal u
een inx
ifi:,
uit
een anderen
die
nieuws, van
iets
gezegd
:
iets,
wat ze
komt
later
er
niet wisten,
aan-
nog een andere
nieuws, want alle latere profeten waren minder
Mozes
Schrift teekent
was de aanduiding,
van den
u een profeet verwekken
de Heere
eenvoudig
nu
deze woorden
:
en dan was deze geheele plaats ongemotiveerd.
met wien God van aangezicht laat
:
wordt de komst van
dan behelsde
dan Mozes.
te
men dan de kenteekenen,
en 22 krijgt
een profeet zooals Mozes was.
zijn
maar
mij,
Immers profeet,
opgeblazenheid,
uit
dezen locus classicus sprake
in
zijn
Er kan niet bedoeld
dan moest er
gekondigd.
de Hiphil
;
Wanneer nu de
de valsche en ware profeten onderkennen zou.
Messias of van de Profeten ? Hoe
geantwoord
in
dezelve profeet
produceeren zonder van Mij gerecipieerd
gedood worden.
Israël
—
zijn.
nederigheid zal willen werken, maar
de
ontstaat de vraag
bedoeld,
spreken
te
(van nr koken) staat tegenover „receptief zijn"
als hij zal willen
woord
die tp, sprekende een
geboden heb
niet
niet ontvankelijk maar hooghartig, opgeblazen
zal hij
waaraan
„Maar de profeet
:
hem
Ik
tot
als
den hoogsten
aangezicht sprak
hem eximeerde van
;
profeet, als
den vriend
de glans op Mozes' ge-
anderen.
Stel
nu Mozes'
profetenschap zoo hoog, als de Schrift dat doet, en de vermelding van Mozes,
de
dat
Heere
motiveerd,
iets
nieuws
ware ook het enkelvoud 't
doen door een profeet
sine ratione sufficienti indien deze profetie
dere profeten moet slaan.
in
zal
x^3^ niet
meervoud genoemd
nen gezet, dan
Het kan dus
;
moest er
volgehouden) maar
in
in
verwekken,
;
N^:
in
het meervoud.
't
onge-
zien.
Dan
vooraf worden de ''obp en ü^^jyD
werden daartegenover de profeten niet
is
op één der latere min-
op de andere profeten
niet
gemotiveerd
te
als heilige
enkelvoud staan (wat
tot vs.
man19
is
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's