Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 657
college-dictaat van een der studenten
§
De
De
4.
conclusie staat in vs. 28
181
signis praeciirsoriis.
waarbij
v.,
hij
op de
Abraham
achter de creatie zelfs, dus zeker vóór
;
Hier wordt
komt.
iKkoyi]
dus de diepste wortel van heel het beleid Gods met
Israël ontbloot,
en die
ligt
een geheel universalistische
wortel en regel alzoo.
Deze
Cap. IX, X, XI.
vormen samen één pericoop, welke ons de ons moeten voorstellen omtrent dejoodsche
drie capita
openbaring geeft van hetgeen wij natie,
nadat ze hare positie
der Joden
IX
cf.
3
2,
1,
:
ulo^ta-ix
d.
{pL
aSeXfol
hoc loco
i.
woord
stamgenooten gaat de apostel hier spreken,
zijne
Israël als
nu
Israël
in
voortkomen de Christus
Ten tweede
bekeerd
zien, dat zulk Cf.
IX
werd,
6
:
—
nu
dat
als
is
het
Israël
is
cf.
Wie dan
X
1
:
God
als
Vader, naar
d.
i.
Israël zich tot
het heilige zaad,
God
heeft aan Israël de l^rayyeA^'a gegeven.
niet
de belofte Gods gebroken, waar
dan
we
en dies buiten die belofte valt ?
Israël afvalt
eigenlijk alleen (TTcipyL'x
(TTckpyLx
maar den naam van
gerekend of
tot dat Xv-^ixx
Israël
die alleen
;
worden
van Abraham gehouden, gerekend. Niet Ismaél, maar liever is het
a-TTtpixa. Tr,q zKXoyr.t;
als
;
en niet Ezau,
zoodanig door den Heere
behooren ? God de Heere heeft alleen aan het echte
de belofte der eeuwige zaligheid gegeven en de onderscheiding tusschen
kern en bolster vwrdt door niets anders gemaakt, dan alleen door Gods
machtige verkiezing
geopenbaard en dus
de
v.v.
van dat oorspronkelijke
5 Ac'^a^a kot' iyJ.oKrv
'cKXayr,.
is,
op
maar Jakob was het zaad, reeds vóór de geboorte aan Rebekka aangewezen (vs. 11 en 12). (TTripfjix
is
Neen, want dat deel, voor hetwelk de Christus eene opstanding
10.
verdient
bij
:
een groot deel van
voor het geestelijk Izak
zoo
4 hunner
deze zijne geestelijke positie stond, moest daar-
XI
beheerscht en bepaald door
a-apKy.) VS.
doch met de komst van dien Christus houdt dan
;
cf.
y.(XTa
kinderen" door den Heiligen Geest
de Heere."
zegt Paulus, dat een deel
heeft
Doch,
tot
volk tot kinderen door
ook deze exceptioneele toestand van Christus
^ou
a-uyyeveïi;
cl
„aanneming
„Israël is mijn zoon, zegt
:
Zoolang
vs. 5. uit
/xoo,
niet
maar de aanneming van het
Niet dus over de positie
in het heilige verloren heeft.
maar over
in het heilige,
is
(vs.
15),
er volstrekt
(vs.
13,
Reeds
14).
waarom de één
in
niet en
oude
tijden
was
dit
vrij-
aan Mozes
de andere er wel toe behoorde
geen onrechtvaardigheid
bij
God
en
is
Israël in
geenen
deele misleid.
Nog
dieper
expresselijk
dringt
had
Paulus hierop
rechtvaardigheid te toonen
(vs. 17)
„zoo ontfermt Hij zich dan, diens
Dan
gaat
doch nu
de apostel
niet
in
door
te
doen geboren worden en koning
om
tot
wijzen op Farao, dien zijn enz.,
om
in
hem
God zijne
en daaruit trekt Paulus nogmaals de conclusie Hij wil,
en verhardt, dien Hij wil" (vs.
de schepping terug, evenals
de zedelijke wereldorde aan
te
in
toonen,
18).
V tot Adam doch om te wijzen cap.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's