Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 461
college-dictaat van een der studenten
Hoofdstuk
Het Dogma de Sancta Trinitate.
I.
De slaap
eene met dat proces overeenkomende en samenhangende wijs. voorbeeld
met onzen
liangt
eeuwigheid
levensaard saam. Maar als
processueelen
processueele ontwikkeling zal zijn opgeheven, dan
alle
slaap
geen
sprake meer,
nacht
zijn."
(Openb. 21
:
de
gaat
geene actie meer
;
in
de
ook van
waarom de Schrift dan ook zegt „Aldaar zal geen Want ook dag en nacht hangen met die proces:
de wisseling tusschen rust
is
en arbeid. Item de wisseling tusschen gezondheid en ziekte. bijvoorbeeld
is
bij-
25.)
ontwikkeling saam. En daarmee analoog
sueele
27
persoon
geheele
eene bleeke,
in
schuil.
Een
Bij
typhus-ziekte
teringlijder kent ten leste
de kussens weggedoken gestalte, toont, dat
actie schuilt. Ernstige kranken raken „van alles los". Daarmee is dan weer anoloog de meer rechtstreeksche wegneming van het zelfbewustzijn in alle
het
„van
zichzelf
vallen",
in
krankzinnigheid enz. Het niet in actie
de menschelijke persoonlijkheid repeteert zich dus op
Op God
den Heere komende, voelen wij
mitteerende
actie niet
God,
Hoe kunnen
Trph
naam
zijn
;
kot/xou ?
Er
is in
God geen
absolute uitsluiting van alle
verband brengen met het bestaan van
wij dit evenwel in
KXToi.(3oXr,c
mn\ met
is
manier.
aanstonds dat deze inter-
hierbij
op God kan overgebracht worden.
proces, geene ontwikkeling proces.
allerlei
van
zijn
Dat ZOU zich uitnemend laten verklaren, indien
ook de persoonlijkheid Gods van het nulpunt kon voortschrijden tot het punt der hoogste ontwikkeling. Dan liep alles wel, want dan was het Trph KxrxfioXr.c KÓa-uzu
Wezen
wieg, waarin het Goddelijke
de
geen behoefte gevoelde aan
daarmee
tegenstelling
is,
actie.
Nu
gesluimerd had, toen het nog
echter de idee van God-zijn
kan de actie
het Goddelijke
in
Wezen
in lijnrechte
niet
pas
zijn
Maar gedaan hebben ttpo y.xrxfioXr,^ KÓa-juoii ? Was hij toen een Deus otiosus ? Zoolang men niet tot het dogma van de triniteit is gekomen, heeft men op die vraag geen antwoord. Bij Origenes begonnen, maar moet die actie ook bestaan hebben
Wat zou God
dat brengt de vraag met zich:
en anderen
toch
het wel eens zoo voorgesteld, alsof
is
-rph Kxrxfio/.r.c kóct/xso.
God voor de schepping
dezer
wereld andere werelden geschapen had, die dan weer verdwenen zouden
Dat redde wel de met eene
actie in
God
actie, gelijksoortig
Wij kennen maar éen kosmos.
niet in.
heeft een a/jx^.
de vraag
:
Wat
heeft
God vóór
Schrift geeft die casuspositie metterdaad aan. Cf. Spr.
ben wij duidelijk het bestaan en de actie Gods Tph zoo
in Joh.
werkt
tot
17
nu
:
toe,
5 en 25. En als de Christus
en
Ik
werk ook," dan
altoos energie van Zich uitgaan
mijns Vaders
wezen en ook
in
maar toch
maar
alleen
aan die van de schepping dezer wereld. Wij gaan
op zulke droomerijen Blijft
^rpo KXTxl3oXr,c Koa-fxcu.,
zijn.
:
dat
is,
mijn wezen.
is
in
die
8
:
:
die
kosmos
De 22—31. Daar heb-
KXTxficXr,>;
Joh. 5
En
ó.pyjr]
gedaan ?
y.6a-/u,sii.
Even-
17 zegt: „Mijn Vader
dat een eeuwig praesens.
God
laat
zegt de Christus, het eigenaardige in
Waar er dus
voor de schepping noodza-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's