Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 312
college-dictaat van een der studenten
Locus DE PecCATö.
62 Cap.
2.
bevat de getuigenissen def doctoren
uit
verschillende kerken, die aan
de onderschrijving der symbolen deelnamen. Cap.
3.
bevat de getuigenissen der Fransche en Geneefsche theologen.
Cap.
4.
bevat de getuigenissen der Britsche theologen.
Cap.
5.
bevat de getuigenissen der Nederl. theologen (ook
Arminius).
v.
Cap.
6.
bevat de getuigenissen der üuitsche theologen.
Cap.
7.
bevat de getuigenissen der Augustiaansche theologen.
Cap,
8.
bevat den consensus Patrum Ecclesiae, ook
Cap.
9.
bevat de getuigenissen der Scholastici en Mystici.
uit
de Roomschc Symbolen.
Een Appendicula behandelt de afwijking van de Socinianen en Remonstranten, het geheel sluit met een judicium van de theologische faculteit van Leiden waarin toen
Met
o.a.
Polyander, Trigland en
Von Spanheim zitting hadden. Adami een sententia com-
recht kan dus gezegd, dat de imputatio peccati
munis totius Ecclesiae was.
De Schot Camero van Glasgow was de weer verstoord
ingetreden rust Hij
;
eerste die na de Dordtsche
terwijl alles sliep zaaide
hij
Synode de
het onkruid.
geen grove dwalingen, maar begon met Piscator aan de waarheid
leerde
knabbelen.
te
heeft
voerde de
Hij
passiva
gehad.
lijkheid
de jongelieden
schreef
Hij
had Christus slechts een oboedientia
leer in, als niet
veel,
maar trok door
van vernuft en talent
Sedan, maar kon het daar
niet uithouden,
want
hij
was
persoon-
zijne zachte
was Professor
Hij
tot zich.
legitimist,
te
leerde eene
oboedientia passiva tegenover de wereldlijke overheid, verbitterde daardoor de
Hugenoten, en zoo gebeurde Hij
had drie jongeren
gelijktijdig et
te
Saumur professor werden
meerden
begonnen Dit
is
sche tegenstanders definities.
en
de
leer
te
;
leert
bestonden
Trinitas
uit
haar
bool van Athanasius en concilie
v.
Toen
1632
verdedigen
tegen
met de Saumur-
zij
fijn
gesponnen
Alleen over de Christologie
zulke definities, maar die wa;en van de strijd
met de scholastieke
Nicaea).
De
Christelijke
met de ongedeelde, ongesplitste waarheid der Schrift tueele
te
doen hadden nooit gebruik gemaakt van
Roomsche Kerk afkomstig,
in
theologice
men, dat de Gerefor-
de Gereformeerden hebben voor
Vergelijk onze confessie en catechismus.
der
in stellingen
met scholastiek de waarheid
zijn
onwaar
en vandaar
Gewoonlijk
scholastice de waarheid aanvielen.
Saumur.
1625 op straat vermoord werd.
het, dat hij in
La Place, Amyraut en van der Capelle, die
:
ketters.
(Sym-
Kerk begint
altijd
te belijden.
Arminius, Payon, Amyraut en La Place met hun intellecopgekomen en hebben getracht de spil te verzetten, waarom bewoog. Daartegen zijn onze theologen opgekomen en zijn de
zijn Piscator,
definities
de theologie zich kettersche
theologen
op hun
meent door de waarheid
intellectueel terrein
te verdeelen,
gevolgd en zeiden
:
„Als
gij
haar onhoudbaar te maken, dan zullen
i
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's