Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 41
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
:
§
De
methode
1^
deed
de analytische, dan moet
is
de electie
God
gaan,
te
uit
al
voegen
Wij moeten
uit.
die er
zij
2c
verderen
eiken
Bij
moet
locus
de
wezen des
Als
geloofs.
men wel beginnen met de
is
men de
alleen
Comrie en Brakel over
potentieele gratie
ook behandelt, moet
regeneratio.
samenhang tusschen de dogmatiek en de
op den
letten
is
De oude dogmatici
niet onnatuurlijk.
den locus de salute een principieele ethiek gegeven.
in
de uitverkore-
In
God alleen God wel de auctor primarius, maar de mensch is de tweede instrument. Nu behooren eigenlijk de eerste werkingen alleen tot de
tweeërlei werking Gods. Bij de 1^
de 2^
actief; bij
oorzaak,
is
de mensch passief en
is
dogmatiek, de tweede werkingen (menschelijk instrument en auctor tegelijk) de
Nu kan
ethiek.
brengt de Heere
in het
Dit onderdeel van den
w.
(d,
goede werken, die wij doen en
Op
zich
werkingen IV.
De
was
Neem
dit
instrument
op
door de kerk en
niet
;
—
wij zijn
bij
in
art.
God
in
— maar er
geen
is
hoort
zelfs
God
vol-
24 ook zoo schoon
:
de schuld) voor de een groot bezwaar.
is
aparte behandeling beter. Brakel
dus eigenlijk de ethiek fout,
maar
is
dit
was de
—
bij
nam de
de dogmatiek op.
men de
fout, dat
eerste
de samenhang van dezen locus met den locus de
eerst de ecclesia,
ik
wedergeboren worden. roepende kerk.
;
behandelde.
niet
laatste quaestie
ecclesia.
de dogmatiek
in
tot
Locus de Salute zou zoo breed worden, dat de samenhang
gebed enz.
zelf
z.
niet Hij in ons)
der loei verbroken werd en daarom poenitentia, het
opgenomen
ethische leven van het kind van
(daarom zegt onze confessie
alles,
God gehouden
in
zijn
ethiek wel
de
want ook
het eigenlijk zoo,
„wij
na
Daarom bij de IncarZoo zou men hier kunnen nemen:
Onze vroegere dogmatici behandelden
Dat daarover gehaspeld wordt
hebben nen
moeten
Wij
III.
ethiek.
niet
hoe de heilswerking, die
Dit leidde tot den strijd tusschen
actueele gratie.
het
moet het
liberis Dei.
Potentieele en actueele gratie.
II.
is,
den locus de Deo behandeld.
bij
het decreet.
in
natio gehandeld: de Constituendo Mediatore.
de constituendis
Wij moeten de
bij.
letten
aangetoond,
dien locus zal behandeld, samenhangt
in
zoo
electie,
het theologie en gaat het
en de wortel van alles
de Christologie, maar voor de creatio en dus
de
bij
synthetisch zonder
zijn
nog wel
blijft
op 2 dingen
hierbij
Daar het decreet de bron
ie
uitkomen
ik
synthetische methode volgen, want alleen zoo
van
19
Maar de tegenwoordige heterodoxen
Calvijn.
van
Introductio.
1.
Neem
ik
Wij ontkomen dezen zij
zoo
dan wordt
zij
strijd
blijkt
bij
de vocatio de
door eenvoudig de kerk
te zetten. Dit blijkt duidelijk bij
omgekeerd.
de moeder, waardoor wij
ze achterop, dan ontbreekt
Adam
dat de kerk hare oorzaak in
Had nu de kerk geen ander
:
hij
is
als heils-
niet
bekeerd
de wedergeboorte vindt
contact met de wedergebo-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's