Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 689
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
Caput
IV.
dogma van het Sacr. § 3. De Middeleeuwen.
Geschied, van het
Het geestelijk en hiërarchisch element werden
Lombardus, die het getal
P.
ordinatio,
in
zeven bracht,
biecht, laatste oliesel en huwelijk.
dan een dogmatische synode
tot
1179
is
verzoening gebracht door
tot
doop, vormsel, avondmaal,
nl,
Intusschen bleef dit niet anders
zonder kerkelijke
stelling,
215
Op
autoriteit.
de Lateraan-
de bepaling van een aantal nog zoo onzeker, dat de conse-
sacrament werd aangenomen, en de werd gesteld. Maar de ongekende invloed van P. Lombardus' „Liber Sententiarum", en de autoriteit van Thomas van Aquino, die dit zevental sacramenten ook overnam, werd oorzaak, dat ook de kerk dit zevental overnam, en op het Concilie
episcoporum
cratio
afzonderlijk
als
sepultura naast het laatste oliesel
Trente vaststelde.
te
Thomas Aquinas nam
het getal zeven het eerst als gefixeerd en geeft daar-
voor een bijzondere reden op.
Hij
toch brengt het getal zeven
verband met
in
(Summa Theol. Qu. 65, art. 1.) De sacramenten, zegt hij, zijn ingesteld met een tweeledig doel, ter eere Gods en tot heiliging van den mensch. Van welk standpunt men ze ook beschouwt, zoo moet men beiderzijds tot het getal zeven komen. Wanneer men den mensch als individu beschouwt, zoo krijgt men allereerst het sacrament des doops, direct na de geboorte. Komt hij tot mannelijke de zeven geesten voor Gods troon.
kracht, zoo heeft
buiten
omdat
;
sanatio
hij
noodig het vormsel. Tot onderhouding dier krachten dient
Maar op den mensch werken
avondmaal.
het
hij
zondaar
welnu, hiertoe
;
heeft
is,
hij
hem gegeven de
is
bannen tegen de ure des doods dient het
verschillende invloeden van
afwering van het kwade noodig de
ter
biecht
;
en
om
al
het
kwaad
uit te
laatste oliesel.
Maar de mensch moet ook worden aangemerkt in samenhang met de maatschappij en met de kerk. En daarom zijn de beide andere sacramenten ingesteld, nl.
Keeren
wij
nu
boek van
3^
het
huwelijk en ordinatio.
nauwkeurig, eerst het
Bij
tot
P.
zijn in
Lombardus
terug, hij handelt over het
om
„Libri Sententiarum",
sacrament
in
boek meer
daarna in het 4^
genere, dan elk afzonderlijk, de sacramenten te bespreken.
aangeven van
karakter,
het
zegt
hij,
dat ze antidota zijn tegen de
zonden, zoowel originale als actualia.
Op
de vraag
:
quid
forma.
invisibilis gratiae, visibilis
beeld opwekt.
sacramentum
sit
Signorum vero
niet elk
van
dit
het
et
sacrament est
gratiae
causa existat".
is
Dei
:
et
Signum
antwoordt is,
wat
in
hij
:
signum een sacrament.
„sacramentum
nempe
invisibilis gratiae
sacrae
rei
signum,
onze gedachten een denk-
alia sunt naturalia, alia data.
ment wel signum, maar signum
?
Nu
is
elk sacra-
Het speciaal karakter
proprie
dicitur,
quod
ita
forma, et ipsius imaginem gerat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's