Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 29

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

§

Naar den

De Cognitione

2.

baar

non posse capere infinitum"

regel „finitum

God voor

quate kennisse van

vi^aarbij

kenbaarheid

En

Wezen.

van

eindelijk,

God

in

kenbaar

eene adae-

Hijzelf passief, tegen Zijn wil

en zonder Zijn toedoen, gekend zou worden. alle

is

Even ondenk-

elk creatuur onmogelijk.

eenige kennisse Gods,

is

Dei.

Dientengevolge rust

de zelfopenbaring van het Eeuwige is

het

Eeuwige Wezen

alleen voor

zulk een creatuur, dat in zijne scheppingsordinantie op die kennisse

en dan nog alleen

in dien bepaalden vorm, die met Voor den mensch bestaat er alzoo geene cognitio Dei dan forma humana et pro mensura humana, is

aangelegd,

dezen

aanleg

overeenkomt.

door

God

den

mensch geopenbaard.

zelven uit zijn archetypisch zelfbewustzijn ectypisch aan

loorchenen,

mensch

gewaarwordingen

en

dat

het

zij

buiten

kenbaarheid

deze

bewustzijn van den

de onmiddellijke

de kennisse

sluiten,

om

nu

sensus mystici, buiten het intellect om, tot eene eigen

via

soort van kennisse

Gods

door de kerk nooit vatte

Dat de mystieken voort,

uitsluitend intellectueel opvatten en alzoo

beseffen

voorts

daaruit

vloeit

in

geraken.

te

ons bewustzijn,

geheel

Cognitio Dei

daarentegen

is

dien intellectueelen zin verstaan, maar

dus met inbegrip van

om-

alle beseffen,

indrukken, aandoeningen, gewaarwordingen, inwerkingen en inblazingen.

Met dien verstande evenwel,

roeping

behield,

om

deze

innerlijke

dat het denkend verstand de

elementa cognitionis met de

revelatio externa in rapport te brengen en beide in

den vorm van

begrippen en van de relatiën dezer begrippen te reflecteeren. Hiertoe

onderscheiden acquisita, e

onze vaderen tusschen eene

Scripturae.

Geest evenals zijne en

licht

nieuwen fons

num"

Dei insita en

en deze laatste weer als acquisita e natura en acquisita

revelatione

sterken

notitia

Terwijl

hslK-t^a-ii;

op

de ^wr^o-^óc van den

wel strekte

de openbaring

notitiae, gelijk

leeren, aanbracht.

te

om

de notitia

Heiligen

insita te ver-

werpen, maar zelve geen

de mystieken

dit

met hun „lumen

inter-

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's