Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 644
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
LOCUS DE Sacrameniis.
170
Het bloed dat aan de deurposten gesprengd werd (Ex. 12
sterking
de groote
tot
Kanaan
Josia wordt gemeld, dat ze een pascha bereid-
den, zooals nog nooit te voren gevierd
was
algemeen het pascha heeft laten houden. maken,
gevolgtrekking
Er
den
in
dat
Pentateuch
mag aangenomen, ook
dan
staat
;
en van Josua, dat
mag men
Hieruit
het in de woestijn niet zou gegeten zijn
de
telkens
instelling
Kanaan
in
de verkeerde
immers
;
van het pascha vermeld, en
dat het volk deze inzetting zou overtreden hebben. dat Hiskia en Josia het pascha weer instelden,
niet,
gekomen
verslapping
hij
niet
Wel
dat het nog nimmer te voren zoo schitterend gevierd was.
niet
in
den Pentateuch wordt nog driemaal van het pascha
in
Van Hiskia en
gewag gemaakt.
kwalijk
om
komen.
te
Behalve deze plaatsen
wordt
als ver-
een geestelijke sterking, die noodig was,
reis,
aan
13) duidde
:
de afwering van het verderf (slaande engel) en het lam moest dienen
„Zoodanig
zijn.
maar
zal er eenige
was van Salomo's dagen
paaschfeest
geweest."
Geen quaestie Het
maal.
of
er,
is
dit
in
pascha lag het type van het
een typisch, niet een symbolisch sacrament
is
avond-
heilig
een sacramentum
;
praevium, non proprium.
Dat
het
pascha een
karakter droeg, zien wij
typisch
waar van het paaschlam gezegd wordt, dat de antitype, Christus, voor ons gestorven
wijl
uit
het
om
is.
Eveneens
ons
Cor. 5
1
:
6—9,
meer bestaat,
niet uit
Joh. 19
63,
:
waar Johannes het antitypische „niet breken" der beenderen bespreekt. wordt de
Bovendien zelfs laat
als het Lam Gods, Lam aanschouwen.
Middelaar gedurig voorgesteld
de Heere zich op Patmos
Mystieke
als het
en
De Voetwassching. Over de tijdsaanwijzing, verschil van opinie.
daags
voor de
aan, dat op dit
laatste
die van de voetwassching
Sommigen zeggen,
instelling des
gansche maal,
is
er
verschil
of nadat een deel
De voetwassching
is
over,
of
men
was afgeloopen,
is.
heeft,
is
veel
Woensdag, dus
dat het pedelavium op
avondmaals plaats gehad
Donderdag deze plechtigheid geschied stellen,
gegeven wordt,
anderen nemen
Maar ook onder
hen, die
het na den afloop van het
plaatsen moet.
voor ons, die schoenen dragen, een eenigszins vreemde
maar onmisbaar is ze in landen, waar men sandalen draagt, wijl de voet daardoor niet wordt besloten, en dus telkens reiniging noodig heeft. Nu nam men in het Oosten, zoo men bij iemand (Luk. 7 10). 44, 1 Tim. 5 aan tafel zou gaan, wel eerst in zijn eigen huis een bad maar wijl men over zaak,
:
:
;
straat
moest, werden
gewasschen.
De
in
het
huis
van
geestelijke beteekenis nu
den
gastheer
van wat
in
nogmaals de voeten
Joh. 13
:
4— 14
ons ver-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's