Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 111
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
§
worden? is
De
6.
Vocatione.
zeggen de Pelagianen en Socinianen. De Roomschen zeggen eerst
Ja,
:
de doopsgenade noodig, maar dan kan de mensch
voorkomen,
het
door en met den doop een bewerking van den zondaar
alsof
waardoor
plaats vindt,
De Ethischen doen
zelf.
de roeping kan aannemen.
hij
De Gereformeerden
leeren,
dat de mensch doof is, maar dat afgezien van zaligmaking toch eene zekere gemeene genade (niet „natuurlijk- algemeene" genade), gewerkt wordt, waar-
door de zondaar een kan.
wordt gezegd, dat
gaan, dat
redelijke
gemeene
eene
er
om
Ie
diegenen
;
hieruit blijkt,
soms de vruchten der waarDeze gemeene genade heeft een dubbel doel,
verlichting voorkomt, die
achtige bekeering te boven gaat. ten
:
hadden ontvangen enz. enz.
licht
zij
weg der zaligheid krijgen 1—7. Van personen, die verloren
bevatting van den
beroepen zich vooral op Hebr. 6
Zij
wie het
bij
niet verder
komt, verantwoordelijk
te stellen
voor hun verwerping van den Christus (de heidenen verwerpen God; maar die
—
de roeping hoorden, verwerpen Christus
Van hen spreekt Christus
een reuke des doods
;
ten val; rots
23, 24 — hier
is gemeene Kapernaüm over hen, die de gemeene genade ontvingen, gaat een harder oordeel. Maar ten 2^ ook bij de uitverkorenen heeft men deze gemeene genade, d. de gratia praeparans zin. Met een redelijk besef ontstaat inzicht in engeren een in de eigen verdoemelijkheid en in de genade. Deze gemeene genade die de roeping vergezelt,
der ergernis).
genade bedoeld
in
Matth. 11
:
hemelsche krachten gewerkt
er zijn
;
in
;
i.
heeft nooit kracht voor de v/edergeboorte,
gemeene genade
een
is
den kring van het genadeverbond werkt
gemeene genade wel na de wedergeboorte.
nog
is
wachten hebben, dan
te
boorte
reeds
boorte ?
predikers er ook
gemeene genade
is
er
Maar
ook
;
wedergeboorte.
te rekenen. :
vóór of
geen verband tusschen deze gemeene ge-
is
er
dan verband
bij
hen, die de wederge-
ontvangen hebben ? Spruit de gemeene genade
Neen
mee
tweeërlei stadium
in
Als wij hen nemen, die de eerste daad der wedergeboorte
nade en de wedergeboorte.
en
die
in
Ook onze vaderen kenden deze
zij.
Daarom hebben
degelijk.
de uitverkorenen nu
Bij
maar wel voor de bekeering. Deze
der weldaden van het genadeverbond, want juist
bij
uit
de wederge-
hen bestaat er geen verband tusschen gemeene genade
Zoo komt
het, dat
iemand, die reeds wedergeboren
is
en
de uitwendige roeping ontving en wel vergezeld van de gemeene genade toch bekeering
zijn
nog kan
van een vocatio interna. dat
uitstellen.
Eigenlijk
men de roeping hooren
kan.
is
Zij
Daarom spraken onze vaderen ook nog dit onjuist, want men bedoelt, het maken is
een naar binnen brengen van de ecty-
pische roeping.
Om wel
Maar
dit
het
goed
TTripfj-x
te
vatten dient hierop nadruk gelegd, dat de wedergeboorte
maar
niet
de
habitus
en
de
dezelfde God, die het a-Tripax gaf, moet er
actus in den mensch brengt. zijn
zon op laten schijnen. Hier
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's